Cash Flow er et af de tre hovedelementer i enhver finansiel rapport – sammen med resultatopgørelsen og balancen. Det kan henvise til aktiviteterne i en virksomhed, der allerede opererer på markedet, såvel som til en, der lige er blevet inkluderet på siderne i en forretningsplan. Denne artikel vil forklare, hvad cash flow er, og hvorfor det er vigtigt for din virksomhed. Vi vil også foreslå, hvordan du inddriver kontanter, der allerede er frosset, og sikrer din virksomheds likviditet i fremtiden.
Er profit det vigtigste i en virksomhed?
De fleste forsømmelse af økonomistyring vil før eller siden påvirke likviditeten. Derfor er likviditetsproblemer ofte det første tydelige symptom på en virksomheds forværrede tilstand.
Er profit det vigtigste? Svaret er ja og nej. Ja, for det er nemmere at tale om en virksomheds overlevelse med profit. En virksomhed kan kun acceptere tab i berettigede situationer og kun i en vis periode. I det lange løb er formålet med en virksomheds eksistens at skabe overskud.
Spørgsmålet er dog, om overskud alene er nok til at kalde det en succes.
Fortjeneste er en regnskabspostering. Enkelt sagt siger det, at en virksomhed har leveret til sine kunder for et bestemt beløb på X og har modtaget leverancer og ydelser fra sine leverandører (og medarbejdere) til en værdi af Y. Forskellen mellem X og Y er virksomhedens fortjeneste.
I praksis omtaler finansfolk ofte dette tal som “papirfortjeneste”, fordi det kun vises “på papir”. Derudover påvirkes det af forskellige regnskabsposteringer, der ikke afspejles i faktiske pengestrømme (f.eks. afskrivninger). Tidsforskellen mellem at “registrere” for eksempel salgsindtægter og deres faktiske kundemodtagelse er også afgørende for virksomhedens funktion.
Kontanter er konge, eller kontanter regler!

Lige så populært som udtrykket “papirfortjeneste” er ordsproget blandt finansdirektører, controllere og andre finansfolk, KONTANTER ER KONGE!
Kun fokus på salgsindtægter er forfængelighed og hjælper ikke en virksomhed med at få succes. En anstændig fortjeneste (og margin) er blot en forudsætning for, at en virksomhed er økonomisk sund. Hvorvidt en virksomhed har penge nok afgør, hvor godt den fungerer.
En værdi, der direkte påvirker en virksomheds nuværende funktion mere end profit, er den såkaldte likviditet.
LIKVIDITET defineres som en virksomheds evne til at indfri sine forpligtelser. I praksis er det mængden af kontanter, som virksomheden har. Denne værdi ændres ved hver transaktion på virksomhedens bankkonto. Når man analyserer en virksomheds likviditetsgrad, tages der derfor oftest hensyn til tilgodehavender hos kunder (fordi de relativt hurtigt kan omsættes til kontanter), og nogle gange også varebeholdninger (fordi de kan bruges til salg eller indløses). I praksis er det dog ikke altid muligt at bruge tilgodehavender fra kunder og varelagre til at “forbedre” likviditeten.
Hvad er cash flow?
CASH FLOW er forskellen mellem kontanter indad og udad i en given periode. Pengestrømme påvirker direkte en virksomheds likviditet. Afhængigt af hvor mange likvider en virksomhed havde i begyndelsen af perioden, hvor meget der blev tilført, og hvor meget der blev strømmet ud – vil dette være kassebeholdningen i slutningen af perioden.
Cash flow måler, hvor meget en virksomheds likviditet er steget eller faldet og af hvilke årsager.
Det overskud, du har tjent, og som du betaler skat af, betyder som bekendt ikke, at du har penge i pengepungen til at betale den skat. Dette er den grundlæggende forskel mellem at administrere kontanter i erhvervslivet og at administrere private penge – udskyde indkomst i tide. Først pådrager du dig omkostninger, gennemfører ordren, udsteder en faktura og venter på betaling. Cash flows forskydes derfor omkring de indtægter og udgifter, som din revisor tæller i overskud.
Hvorfor kan cash flow være større eller mindre end profit?

Det overskud, du har tjent, og som du betaler skat af, betyder som bekendt ikke, at du har penge i pengepungen til at betale den skat. Dette er den grundlæggende forskel mellem at administrere kontanter i erhvervslivet og at administrere private penge – udskyde indkomst i tide. Først pådrager du dig omkostninger, gennemfører ordren, udsteder en faktura og venter på betaling. cash flows forskydes derfor omkring de indtægter og udgifter, som din revisor tæller i overskud.
Du forstår helt sikkert intuitivt forskellen mellem cash flow og regnskabsmæssig fortjeneste. Her vil vi liste de mest almindelige årsager til forskellene mellem disse værdier (og to forskellige finansielle konti):
- Udskudte betalingsbetingelser for kunder, leverandører, skatter, lønninger og andre forpligtelser.
- Forskud modtaget af kunder og udbetalt til leverandører.
- Lagerbeholdninger af varer, materialer, produkter og andre.
- Køb af anlægsaktiver og deres afskrivninger.
- Opnåelse og tilbagebetaling af kreditter, lån, finansielle leasingkontrakter og andre finansielle transaktioner.
- Betalinger fra og betalinger til ejere, aktionærer mv.
- Modtaget midler, tilskud og tilskud.
Hvordan beregner man cash flow?
Vi ønsker ikke at forelæse om regnskabsteori og diskutere forskellene mellem indirekte og direkte pengestrømsopgørelser. Din revisor bruger højst sandsynligt den indirekte metode, hvis de udarbejder en. Det samme gælder for en bank eller en konsulent, der udarbejder en forretningsplan for din virksomhed. Den indirekte metode er den enkleste i en sådan situation.
Men intuitivt er den direkte metode mere ligetil og nyttig til at lede en virksomhed. Den direkte metode til beregning af cash flows består i korrekt optælling af faktiske indtægter og udgifter, opdelt i funktionelle kategorier. Dette giver dig et klart billede af, hvor mange penge der er modtaget, normalt modtaget hver måned, eller du forventer at modtage, og af hvilke årsager. Og tilsvarende med udgifter.
Hvorfor er cash flow så vigtigt for din virksomhed?
Vi håber, du forstår, hvad cash flow er, og at det er essentielt, men vi vil gerne grave dybere og fortælle dig tre vigtige grunde til, hvorfor du bør begynde at se nærmere på det og tage hånd om det.
Selvom din revisor sandsynligvis skal beregne pengestrømme eller gøre det oftere, og det kræver ekstra tid fra dig, er det afgørende for din virksomheds overlevelse og vækst at tage sig af dette væsentlige element i økonomien.
Hvad er din største udfordring i den daglige ledelse?
Desværre er det, der ofte generer dig mest, når du leder en lille virksomhed, den konstante mangel på kontanter eller bekymringen for, at de løber tør.
Hvad er dit største problem? Hvad er det spørgsmål, du søger svar på hver dag? Vi ved, at du sandsynligvis har spørgsmål som:
- Har jeg råd til at ansætte en anden medarbejder? Eller udvide mit salgsnetværk? Til en ny hjemmeside?
- Kan jeg starte en investering? Vil det blokere mig økonomisk?
- Vil der være nok kontanter til at betale den huslejeregning, jeg normalt får i slutningen af måneden?
- Vil den kommende skattebetaling ødelægge mit budget?
- Vil det lån, vi optog sidste efterår, være nok til at holde os indtil næste sæson? Vil vi være i stand til at tilbagebetale det?
Som du kan se, handler de fleste af disse spørgsmål om kontanter. Men oftest, hvor meget af disse kontanter vil være tilgængelige i fremtiden, og hvad vil de “kontante” konsekvenser af forskellige forretningsbeslutninger være?
Kontanter i et selskab er som vinden på et sejlskib. Det kan være smukt og effektivt, have en fantastisk besætning, en velsat kurs og havet foran sig, men manglen på vind vil umuliggøre sejlads. Virksomheder er som forskellige slags skibe. De er andre, små og store, og de rejser til forskellige have og floder. Men hver enkelt har brug for vand under kølen, en navigatør, et mandskab og brændstof. For en virksomhed er brændstof kontanter.
Så vi har to versioner af det samme spørgsmål:
- Hvor mange kontanter har vi i dag, og hvorfor så lidt (hvor blev resten af)?
- Hvad vil påvirke dagens beslutninger om vores likviditet i fremtiden, og har vi råd til A, B og C?
Betingelsen for at overleve i krisetider – stabilt cash flow og opretholdelse af likviditet

Markedsudsving er uundgåelige. Og ligesom vi oplever perioder med fremgang, så oplever kriseperioder også af og til. Enhver økonomisk krise forårsager en udfordrende situation for mange virksomheder. Antallet af ordrer falder, kunderne begynder at købe mindre, og der kræves ofte rettidig betaling.
I mellemtiden hører du måske, at krisen er det bedste tidspunkt at købe, investere og udvikle din virksomhed på! Hvordan er det muligt? Hvordan takler du en svær situation? Hvilke virksomheder har en chance for at komme ud af krisen mere robuste, ikke svagere? Og hvilken vil fejle?
Det grundlæggende svar er igen – kontanter og likviditet (dvs. pengestrøm).
Virksomheder, der allerede havde et solidt økonomisk grundlag for deres aktiviteter, er bedst i stand til at klare krisen:
- anstændigt overskud (især rentabilitet),
- omkostningskontrol uden spild og overbemanding,
- effektiv styring af tilgodehavender og varebeholdninger (dvs. likviditet),
- et tilstrækkeligt kontantniveau,
- økonomisk planlægning og løbende overvågning af den økonomiske situation.
Krisen er en udfordring for likviditeten af den primære årsag – et fald i ordrer og indtægter. Men hver krise giver også en ny udfordring – med forlængede betalingsbetingelser skal der implementeres et effektivt kundegældsstyringssystem. Det handler ikke kun om effektiv inkasso, men også om ikke at lade gælden akkumulere. Ifølge den gamle sandhed er “forebyggelse bedre end helbredelse.”
Virksomheder, der fokuserer på effektiv drift under udfordrende tider, hurtigt og fleksibelt tilpasser udgifter til reducerede indtægter og koncentrerer sig om hurtigt at genvinde deres likvide midler, kan investere i udvikling, annoncering, vinde nye markeder og overtage kunder fra konkurrenter.
Den direkte årsag til virksomhedens konkurs er blokeret cash flow.
Når vi skriver om, hvor afgørende likviditet og cash flow er, kan vi ikke nævne det juridiske aspekt.
Det er ikke uden grund, at grundlaget for at erklære sig konkurs netop er en virksomheds manglende evne til at indfri sine forpligtelser, det vil sige manglende likviditet. Selskabets ledelse skal erklære sig konkurs, når den er standset med at betale sine forpligtelser. Ellers kan de blive underlagt juridiske sanktioner.
Du kan af og til støde på en annonce i pressen:
“Selskabets direktion beklager at meddele dig, at på grund af tab af finansiel likviditet som følge af blandt andet vanskeligheder med at inddrive tilgodehavender for XXX pr. XXX, besluttede den at erklære selskabet konkurs og indstille dets driftsaktiviteter.”
Denne korte sætning peger på en grundlæggende kendsgerning – likviditetsproblemer forårsager direkte virksomhedens konkurs.
Som du kan se, kan problemer som følge af likviditetsforstyrrelser ikke kun resultere i vanskeligheder med at drive den nuværende drift, ubehagelige telefonopkald fra entreprenører og forsinkelser i betalinger til leverandører fra virksomhedens side. Sådanne udfordringer kan også have juridiske konsekvenser op til virksomhedens konkurs.
Hvordan kan du tage hånd om cash flow i din virksomhed?

Pas på cash flow for at forhindre, at dine hårdt tjente penge sive ud af din virksomhed. Nogle gange betyder det, at det er frosset et sted, og du ikke kan bruge det; nogle gange betyder det, at du snart løber tør for det til løbende betalinger. Disse penge, der er frosset forskellige steder, mister værdi og går nogle gange tabt for altid. At negligere dette område af økonomi betyder specifikke, målbare tab for din virksomhed!
Vær opmærksom på det mest kritiske problem, som er cash flow! Tjek, hvor dine penge bliver af, hvad du har råd til i dag, og hvilke udgifter du skal udskyde.
Nutidens kontantproblemer skyldes naturligvis andre processer og fejl. Men denne effekt kan vare ved i nogen tid, ubemærket af ledelsen. Hvorfor? Fordi ingen styrer likviditeten og cash flow. Især i en lille virksomhed.
Tanken er, at du med den mindste mængde arbejde kan få bedre kontrol over, hvad der sker i din virksomhed. Og være i stand til at sikre sin sikkerhed i fremtiden.
For det første – diagnosticering og reparation af det, der allerede har påvirket cash flow negativt
Hvis din virksomhed mangler kontanter i dag, kan der være to årsager til denne situation:
- Virksomheden er ikke rentabel. det genererer ikke overskud, og så er det det vigtigste, der skal løses,
- Virksomheden har overskud, men pengene skal forvaltes bedre (fryses et sted).
Her vil vi behandle den anden grund. Hvis kontanterne ikke flyder glat i virksomheden, så skal du først og fremmest undersøge, hvor og hvor meget af disse kontanter du har, og hvor hurtigt du kan lancere.
I små virksomheder fungerer de mest ligetil løsninger bedst:
- Lister over kundetilgodehavender (hvor meget kunder stadig skal betale dig).
- Lister over forpligtelser (hvor meget skal du betale leverandører, medarbejdere og kontorer).
- En liste over varer på lageret.
Næsten enhver iværksætter fører sådanne lister i en mere eller mindre avanceret form.
- Den første liste er dine konti, der forfalder.
- Den anden er COMMITMENTS.
- Den tredje er WRESLING.
Husk at medtage dine afregninger med skattekontoret (inklusive tilgodehavender, f.eks. momsrefusion), samt ansatte på disse lister.
Når du har stillet en primær diagnose, er det tid til at bruge din kassebeholdning trin for trin. Du har to typer handlinger til din rådighed:
- Systematisk, bestående af at finde og implementere mekanismer til at sikre effektive cash flows nu og i fremtiden.
- Ad hoc består i hurtigt at afvikle hvad der kan være og øge cash flow i kasseapparatet.
For det andet – løbende likviditetskontrol
Er din virksomhed sikker? Er dens likviditet (=solvens) ikke i fare?
Når du spekulerer på, om din virksomhed er kontantsikker, er en af de nemmeste måder at tjekke det hurtigt og regelmæssigt på gennem to finansielle indikatorer.
Du kender de samlede tilgodehavender og forpligtelser. Du ved, hvor mange kontanter du har på dine bankkonti. Hver iværksætter har disse oplysninger på deres skrivebord. Så du kan nemt og hurtigt beregne to likviditetsindikatorer.
DEN AKTUELLE LIKVIDITETSFORHOLD er summen af dine tilgodehavender og kontanter (på indestående og konti) divideret med dine nuværende forpligtelser. Simpelt, ikke?
Denne indikator er normalt mellem 1,0 og 2,0, betragtes som sikker og korrekt.
LIKVIDITETSFORHOLD er en virksomheds kontanter på en given dag divideret med kortfristede forpligtelser.
Denne indikator er lavere og har normalt en værdi mellem 0,5 og 1,0.
I princippet er disse to indikatorer nok i de fleste virksomheder til at afgøre, om en virksomhed har likviditet. Niveauet af indikatorer afhænger af den type virksomhed, du driver. Derfor er det vigtigste for dig, at det ændrer sig over tid, og de værdier, vi har givet, bør kun betragtes som vejledende.
Antag, at den aktuelle likviditetsgrad er væsentligt højere end den kontante likviditetsgrad. I så fald er meget af kontanterne indefrosset i tilgodehavender – dine kunder har beholdt DINE penge.
Hvis indikatorerne er lavere end ovenstående værdier, vil din virksomhed allerede have betalingsproblemer. Og hvis du venter med at gøre noget ved det hurtigt, kan det ende galt.
Hvis din likviditet er dårlig, vil bankerne også være tilbageholdende med at låne ud. Som du kan se, kan de hurtigt finde ud af disse tre enkle oplysninger og to indikatorer.
For det tredje – planlægning af cash flow for at holde din virksomhed sikker for fremtiden
Som vi ved, er forebyggelse bedre end helbredelse. Så hvis du vil undgå at reagere på det, der allerede er sket, men hellere være proaktiv og træffe beslutninger, har du brug for en pengestrømsplan.
Den anden måde at bruge disse tre væsentlige oplysninger på: en liste over tilgodehavender, en liste over gæld og en likviditetsposition, hvilket er endnu mere nyttigt end at beregne nøgletal, er at opbygge den mest ligetil pengestrømsplan.
En sådan plan arrangerer disse lister over forventede indtægter og udgifter i kronologisk rækkefølge af modtagelse/udgift. Du vil straks se, at usikre og omtvistede tilgodehavender vil blive skubbet længere tilbage, og akutte udgifter vil være i starten. Tilgodehavender, der vil blive modtaget “næsten helt sikkert”, vil du indgå i din plan, og dem, der er tvivlsomme – formentlig slet ikke.
En lille virksomheds mest ligetil likviditetsprognose kan laves på papir. Men selvfølgelig ville det være meget mere bekvemt at bruge et passende regneark til dette formål.
Hvorfor er cash flow så afgørende for væksten i din virksomhed?

For at opsummere, alt hvad vi har skrevet, vil vi understrege, at det IKKE ER MULIGT at udvikle din virksomhed, hvis du ikke tager dig af cash flow. I denne artikel har vi givet dig de vigtigste oplysninger og de minimumshandlinger, du kan implementere selv i den mindste virksomhed, så du ikke arbejder gratis! Leder du en større virksomhed, vil systemløsninger være essentielle for dig, herunder at se på forretningsmodellen.
Vær opmærksom på kontrol over din virksomheds vigtigste brændstof – kontanter. Begynd at planlægge dit cash flow, så du ved, hvad du har råd til. Styr, hvordan dine cash flow flyder, og hvor de er bundet. Det er nemmere end du tror.
3 kommentarer
Pingback: Hvad Betyder Likviditet? Hvordan Beregner Man Likviditet?
Pingback: Hvad Er Due Diligence Dansk? Hvorfor Er Det Så Vigtigt? 2024
Pingback: Hvad Er Leasing? Hvordan Fungerer Leasing? Leasingtyper 2024