Arbejdsglæden hænger tæt sammen med medarbejderens holdning til organisationen, mere præcist til stedet, atmosfæren, vejlederen, kollegerne og de opgaver, de udfører. Dette er påvirket af det økonomiske aspekt, men også af behov på højere niveau, såsom en følelse af succes, prestige, respekt, tilhørsforhold og selvopfyldelse.
Randstad Workmonitors forskning har vist, at for de fleste er gode relationer på arbejdet vigtigere end den løn, de får. Det er kvaliteten af relationer, der i høj grad påvirker tilfredsheden med det, vi laver. Niveauet af jobtilfredshed bidrager til gengæld til større effektivitet og højere niveauer af mental sundhed og udmønter sig også i virksomhedens succes. Så hvad kan du gøre for at øge sit niveau i virksomheden yderligere?
Arbejdsglæde – Definition
Arbejdsglæde er en personlig vurdering af udførelsen af specifikke opgaver. Mange faktorer indikerer, hvorfor vi nyder at udføre bestemte opgaver, og hvorfor vi ikke gør det. Disse omfatter niveauet af oplevet stress, relationer, færdigheder, lidenskab, følelsen af, at det vi gør virkelig er nødvendigt, påskønnelse og passende løn.
Hvilke faktorer påvirker arbejdsglæden?
Mange faktorer påvirker arbejdsglæden. Disse omfatter:
1. Stress niveau
Stress har en enorm indflydelse på arbejdsglæden. Det kan have mange kilder. Oftest er det dog resultatet af et misforhold mellem medarbejderen og organisationen på grund af fx fremkomsten af forhindringer, der forhindrer tilfredsstillelse af vigtige behov for medarbejderen.
Stærke stressfaktorer kan også omfatte kvaliteten og kvantiteten af den leverede information, ledelsesstil, kommunikationsproblemer, organisationskultur og endda dårlige fysiske forhold, såsom støj eller utilstrækkelig belysning.
Forskning om jobtilfredshed viser, at organisationer, hvor medarbejdere rapporterer høje niveauer af stress, oplever øget fravær, personaleomsætning, nedsat effektivitet og effektivitet og en forringelse af virksomhedens image (Leka, Griffiths, Cox, 2004).
2. Atmosfære
En god atmosfære er vigtigere end løn. Det sagde respondenter, der deltog i Randstad Workmonitor-undersøgelsen.
Hele 60 % bekræftede, at samarbejde med søde mennesker er vigtigere for dem end penge. Interessant nok blev den højeste rate i denne kategori opnået af Kina, hvor procentdelen af besvarelser var 88 %. Der kan ikke benægtes, at dyrkelsen af arbejde her i landet er på et meget højt niveau. Undersøgelsen viste, at hele 58 % af medarbejderne mener, at det er mennesker (kolleger, overordnede), der skaber et venligt arbejdsmiljø. I samme undersøgelse angav 40 %, at en venlig atmosfære og muligheden for at mødes over en kop kaffe og dele måltider er det, der motiverer folk til at arbejde på kontoret.
3. Organisationskultur

Hver nation har en anden kultur. Både den japanske og den europæiske kultur er væsentligt forskellige. Begge har dog givet mulighed for at skabe højt udviklede samfund. Det ligner en virksomheds funktion.
Organisationskultur refererer til det sæt af adfærd, der forekommer i en virksomhed, måden at handle på, måden at tænke på og det værdisystem, som dens folk bekender sig til.
En god organisationskultur giver mulighed for øget frihed og frihed for medarbejderne, fordi den udviklede oversigt og regelsæt automatisk øger ansvaret og giver medarbejderne mulighed for at træffe beslutninger uden behov for konstant supervision, hvilket igen bidrager til øget arbejdsglæde.
4. Procedurer
Klare procedurer giver større sikkerhed i handling. Cary L. Cooper og Barry J. Marshall angiver i en af deres undersøgelser om organisatorisk stress, at større arbejdsglæde er påvirket af et klart ansvarsområde og klar information om de tildelte opgaver, struktur, mål og praksis i organisationen.
5. Meddelelse
Niveauet af arbejdsglæde er direkte påvirket af kommunikation eller rettere dens kvalitet. Kommunikation skal frem for alt være forståelig, præcis og fuldstændig.
Dette gavner ikke kun medarbejderne, men også hele virksomheden, fordi en medarbejder, der ved præcis, hvad der forventes af ham, vil vide meget bedre, hvordan han skal møde dem.
Læs også: Hvad er Fastholdelse af Medarbejdere, og hvordan måles det?
Motivation og arbejdsglæde – hvad har Ikigai med det at gøre?
Ikigai er et japansk koncept, der opstod på øen Okinawa, som har den største befolkning af hundredårige i verden! Hvordan hænger det sammen med arbejdsglæde? Hvordan kan det, vi gør, føre til lykke og øget motivation?
Når du leder efter Ikigai, skal du stille dig selv fire spørgsmål:
- Hvad elsker jeg at lave?
- Hvad er jeg god til?
- Hvad har verden omkring mig brug for?
- Hvad kan jeg få betalt for?
Ifølge dette koncept, hvis alle dele overlapper, så finder vi Ikigai. Vi er tilfredse med det, vi laver, og samtidig øges motivationen. Dette koncept kan anvendes til erhvervslivet. Denne ene ting påvirker din arbejdsglæde!
I september 2017 samarbejdede det populære japanske show med en gruppe videnskabsmænd om at udføre forskning i Kyotango. Byen har en befolkning på hundredårige, der er tre gange højere end resten af Japan. Det viste sig, at disse mennesker havde én ting til fælles: en hobby, som de dyrkede hver dag.
Så hvis vi kan lide det, vi laver, vi er gode til det, vi ved, at der er brug for vores arbejde, og vi bliver værdsat, og vi skaber ting i et sejt team, så stiger niveauet af tilfredshed og motivation til at arbejde automatisk.
Hvad dræber arbejdsglæden?
Ifølge WHO er stress den mest effektive dræber af arbejdsglæde. Ifølge data er den mest belastende form for arbejdsglæde overdrevne krav og pres, der skal tilpasses medarbejderens viden og færdigheder.
Det er også en aktivitet, hvor medarbejderne har brug for mulighed for at træffe valg eller beslutninger. Derudover bidrager for detaljeret kontrol fra overordnede og mangel på støtte fra dem til stress.
Stress dræber ikke kun din krop, men også din virksomhed!
Dette er ingen joke! Stress er en dræber af næsten alt. Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anslår, at det koster amerikanske virksomheder så meget som 300 milliarder dollars om året.
Utilfredshed hos medarbejdere – hvordan kan det forebygges?

Arbejdsglæde er tæt forbundet med mange faktorer. En af dem er niveauet af stress. Hvordan kan vi forebygge dette og få medarbejderne til at føle sig tilfredse med det, de laver, samtidig med at de bidrager til udviklingen af hele organisationen?
Ifølge Tadeusz Konieczny, ekspert i krisehåndtering, hjælper principperne for god arbejdspladsplanlægning effektivt til at forhindre jobtilfredshed. Forudsætningerne bør baseres på følgende:
- Gennemsigtig organisationsstruktur og praksis – det betyder, at medarbejderne skal modtage specifik information om organisationens struktur, mål og praksis.
- Passende udvælgelse af uddannelse og medarbejderudvikling – det henviser til, at den enkelte medarbejders færdigheder, viden og kvalifikationer skal matches til konkrete opgaver. Derfor bør uddannelsen sigte mod at udvikle specifikke kompetencer, der matcher profilen på det udførte job.
- En klar jobbeskrivelse – medarbejderne bør grundigt forstå de pligter, de er pålagt, fordi jo større bevidsthed de er på dette område, desto større er deres effektivitet i at tage og udføre handlinger.
- Gennemsigtig og respektfuld kommunikation – kommunikation skal være klar, præcis og fuldstændig. Dette giver dig mulighed for effektivt at formulere forventninger sammen med de forpligtelser, der følger med dem.
- At tage sig af teamrelationer – opretholdelse af kvalitetsteamrelationer hjælper med at øge medarbejdernes engagement og dermed effektiviteten.
Manglende arbejdsglæde er en direkte vej til udbrændthed – pas på dine medarbejdere, før det er for sent!
Ifølge forskning udført af C. Maslach er kilderne til udbrændthedssyndrom på tre niveauer: professionelt, interpersonelt og organisatorisk. Derfor kan udbrændthed være forårsaget af:
- Manglende støtte fra supervisor og kolleger.
- Træthed fra arbejde og rutine.
- Utilfredsstillende samarbejde med kunder.
- Mangel på muligheder for at lære nye færdigheder.
- Behov for autonomi og ikke-deltagelse i beslutningstagning.
Udbrændthed er en langvarig psykologisk proces, der på samme tid involverer flere stadier. Det bør imødegås med udgangspunkt i både medarbejderens og virksomhedens individuelle arbejde. Takket være implementeringen af disse tiltag bør arbejdsglæden være på et højere niveau.
Hvad kan der gøres for at få medarbejderne til at føle sig mere tilfredse med deres arbejde?

For at hjælpe medarbejderne til at føle sig mere tilfredse med deres job, foreslår Michael C. Bush, administrerende direktør for Great Place to Work, flere handlinger:
1. Tillid og respekt
Ledere siger ofte ting som: “Vi tror på vores medarbejdere.” Dette afspejles ikke altid i virkeligheden. Men nogle virksomheder praktiserer denne metode og siger til kundeservicemedarbejdere, for eksempel, “Gør, hvad du synes er rigtigt.”
En sådan adfærd, selvom det kan virke som at overlade medarbejderen til sig selv, giver ham mulighed for at træffe selvstændige beslutninger og vurdere situationen i henhold til hans principper. Michael C. Bush understreger i et af sine TED-interviews, at takket være dette, har medarbejderne det meget bedre, fordi de har en selvstændig indflydelse på noget.
2. Ærlighed
Ærlighed er en værdi, der skaber tillid i en organisation. Medarbejdere ønsker at føle, at de bliver behandlet retfærdigt, uanset køn, alder eller stilling. Når det viser sig, at tidligere etablerede forhold ændres uden deres viden, føler de sig ikke kun vrede, men mister også tilliden til deres overordnede og hele virksomheden.
3. At lytte
At være en god lytter er en nøglefærdighed for en god HR-person, leder og administrerende direktør. Aktiv lytning og øjenkontakt er dog ikke nok. Det er også vigtigt at være ydmyg og åben over for at finde de bedst mulige ideer til at implementere.
Ifølge Michael C. Bush har medarbejderne en meget god fornemmelse af, om deres overordnede rent faktisk vil overveje deres forslag eller ej og vil nikke indforstået.
Enhver, der siger noget, vil gerne føle, at det, de siger, er vigtigt. Derfor er det vigtigt ikke kun at lytte, men også at høre og reagere med respekt, oprigtighed og interesse.
4. Arbejder på dig selv
Hvordan vi opfører os påvirker de mennesker, vi omgiver os med. Den måde, vi behandler andre på, reagerer på dem og støtter dem på, betyder noget. At arbejde med os selv og målet om at blive endnu bedre får folk til at mærke, at det er vigtigt for os. Hvis vi skaber en bestemt kultur, fremmer vi vores visioner og det, vi gerne vil gøre, kan vi inspirere andre på samme måde.
5. Venligt arbejdsmiljø og tilfredshed
Ud over de ovennævnte faktorer relateret til arbejdstilrettelæggelse, procedurer og ledelse, skal man huske den korrekte forberedelse af det sted, hvor arbejdsopgaverne udføres på daglig basis. For at teamet kan arbejde under behagelige forhold, er det værd at sikre daglige leveringer af frugt og andre snacks til kontoret. Derudover kan niveauet af jobtilfredshed øges ved regelmæssigt organiseret firmamorgenmad samt lejlighedsvise arrangementer såsom pizzadag eller sundhedsuge i virksomheden.
Investering i medarbejdernes jobtilfredshed giver virksomhederne håndgribelige fordele. For at få succes bør organisationer derfor fokusere på at forbedre medarbejdertilfredsheden og tage skridt til løbende at forbedre dette område. I betragtning af de mange forskellige faktorer, der påvirker joboplevelsen, er arbejdsglæde ikke et projekt, der kan afsluttes eller afkrydses på en to-do-liste. At pleje medarbejdernes jobtilfredshed er en proces, der kræver kontinuerlig forbedring, forfining og udvidelse.
1 kommentar
Pingback: Hvad Er Medarbejdertilfredshed Og Hvordan øger Man Den? 2024