At skrive en effektiv jobannonce er en kunst. I dagens erhvervsmiljø med lav arbejdsløshed bliver konkurrencen om de bedste medarbejdere stadig mere intens.Det handler ikke kun om at give information om jobstillingen, men også om at tiltrække potentielle kandidaters opmærksomhed og interesse. Det er værd at passe på alle detaljer for at skabe en jobannonce, der vil tiltrække opmærksomhed og tilskynde folk med de højeste kompetencer til at søge.
I denne artikel lærer du, hvordan du laver en jobannonce, der når ud til egnede kandidater og inspirerer dem til at deltage i rekrutteringen.Vi viser dig, hvilke elementer der er essentielle for at sikre, at annoncen er informativ og effektivt overbeviser det bedste talent om at blive medlem af din organisation. Husk, at hvert ord tæller, og et gennemtænkt budskab vil påvirke ansættelsen af nye medarbejdere.
Hvordan skriver man en stillingsannonce?
Virksomheder konkurrerer om at tiltrække potentielle medarbejdere. Hvordan skriver man en god stillingsannonce? Hvor skal du poste det? Hvilken portal skal du vælge? Hvad skal dit indhold indeholde for at tiltrække de bedste til at arbejde i din virksomhed? Enhver, der lige er startet på deres eventyr i HR-afdelingen, har stillet sig selv disse spørgsmål mere end én gang.
Du kan starte med at bruge såkaldte færdige annoncer. Du kan finde en jobannonceskabelon på mange websteder. Men hvis du ønsker, at rekrutteringsannoncen skal nå ud til egnede kandidater, skal annoncens indhold være helt individuelt, og skabelonen bør kun forblive et forslag.
Rekruttering af medarbejdere begynder, når du begynder at skrive en stillingsannonce.Først skal du lave god research på jobtilbudswebsteder.Tænk over og vælg, hvor du vil slå stillingsannoncen op. Tænk også over skemaet, og om din gruppe af jobkandidater vil modtage annoncen i digital form, plakater og foldere, radiomeddelelser osv. For at lægge en stillingsannonce op på sociale medier, fx LinkedIn, skal du huske at lægge et skjult link til annoncen i form af en QR-kode. Vær opmærksom på, hvad stillingsannoncen skal indeholde for at tiltrække de bedste kandidater.

De vigtigste oplysninger, der skal inkluderes i annoncen, er en præsentation af den organisation, der er repræsenteret under rekrutteringen.
Dernæst er det nødvendigt at fremhæve stillingens navn, præsentere virksomhedens forventninger til kandidaten og formulere dem til specifikke krav til arbejde i en given stilling. Definer tydeligt, hvilke opgaver der venter den kommende medarbejder i det daglige arbejde. Angiv mængden af arbejdstid.
Definer også klart, hvad arbejdsgiveren tilbyder i bytte for det udførte arbejde. Hvad er den forventede løn for denne stilling – du kan bruge en række afhængigt af en specifik kandidats kompetencer. Nævn hvis jobbet er omfattet af motivationsbonus eller andre former for mervederlag, hvilke ekstra fordele fremtidige medarbejdere vil kunne regne med i det nye job, det vil sige sportskort, sygepakker, cafeteriapakker, forsikringspakker, tilskud til uddannelse. eller ferie under et pæretræ. Hver yderligere ydelse vil tilskynde den jobsøgende til at indsende deres ansøgning.
Tilføj også, når rekrutteringsprocessen slutter, så ansøgere ved, hvor lang tid det vil tage at vente på et muligt svar fra dig. Du kan tilføje oplysninger, der vil hjælpe dig med at kontakte udvalgte kandidater. Nederst i stillingsopslaget kan du tilføje, at det er nødvendigt at medtage en klausul om behandling af personoplysninger (jeg giver samtykke til at behandle mine data). Skriv også ned, hvilke ansøgningsdokumenter der skal indsendes, fx CV og følgebrev.
Husk, at en lang annonce vil tiltrække mindre opmærksomhed. Det er bedst at præsentere alle ovenstående spørgsmål.
Læs også: Hvad er Medarbejders Onboarding Process og dens betydning
Hvordan præsenterer du din virksomhed?

Jobannonceportaler giver dig mulighed for at tilføje en note om din organisation. Din virksomheds image i potentielle kandidaters øjne er et vigtigt område, som du bør være særlig opmærksom på. Det er værd at fokusere på kritiske aspekter for at præsentere din virksomhed bedst muligt i et par sætninger i en jobannonce og overbevise potentielle medarbejdere om at søge.
Først og fremmest skal du starte med at angive navnet på virksomheden og den branche den befinder sig i. Beskriv hvor mange år du har været på markedet, og om der er sket væsentlige ændringer til det bedre i de år. Fremhæv dens udvikling, dynamik og innovation og præsentere atmosfæren på arbejdspladsen:
- Atmosfæren på arbejdspladsen – dette aspekt vil være vigtigt ikke kun for unge mennesker, der lige er på vej ind i den store verden af jobtilbud, men også for folk, der har erfaring i andre organisationer, og som værdsætter samarbejde, fred og gensidig støtte på arbejdet, ikke kun fra ledere, men også fra teamet.
- Innovation – at udvikle denne del vil tiltrække specialister, der leder efter en virksomhed, der tillader udvikling. Evnen til at prale af de nyeste teknologier eller implementerede løsninger gør det muligt for virksomheden at bevare billedet af en leder inden for sit felt.
- Udvikling – Virksomheden har fokus på den løbende udvikling af sine medarbejdere, og det er værd at informere en kommende kollega om denne mulighed.
Disse få aspekter kan hjælpe kandidaten til at se arbejdsgiveren i det bedste lys. Annoncen er en fortættet tekst – hvis du vil fremhæve nogle af punkterne, så udvid den eller tilpas den til den gruppe af medarbejdere, du søger.
Hvis du vil have ambitiøse medarbejdere, så læg vægt på muligheden for faglig udvikling og fremvis, hvilke kurser og uddannelser virksomheden tilbyder. Specificer de bløde og hårde færdigheder, de kan opnå ved at arbejde i din virksomhed, og hvordan de vil påvirke deres faglige udvikling.
Et af de vigtigste aspekter er arbejdskulturen. Jobannoncen skal nævne virksomhedens værdier, arbejdsmoral, arbejdsmiljø og motiverede og erfarne team.
Du kan også udvide med at nævne innovative projekter og konkurrencer, som organisationen i øjeblikket deltager i eller planlægger at deltage i snart. Hvilke udfordringer venter den nye medarbejder i denne forbindelse? Hvis du er socialt engageret som arbejdsgiver, så læg vægt på dette; det vil varme billedet op.
Husk, at medarbejderne skaber holdet. Hvis du ønsker at fortsætte gode relationer i teamet, skal du fokusere på gensidige relationer og positive meninger om arbejdsgiveren på internettet og blandt tidligere medarbejdere. Hvis der er modstridende meninger, så find deres kilde og prøv at forbedre situationen.
Jobbeskrivelse og arbejdsopgaver, eller hvordan man konstruerer et jobtilbud skræddersyet til de bedste.

Start med at definere, hvilken type arbejde du tilbyder. Er det et job i udlandet eller indenlandsk? Leder du efter håndværkere eller funktionærer? Hvor længe leder du efter en medarbejder? Hvis det er et kontorjob, er det muligt at fjernarbejde, eller tilbyder du hybridarbejde? Leverer du dit kontorudstyr, eller leder du efter nogen med udstyr, de kan arbejde på, fx multimediespilstestere med en telefon eller chauffører med bil?
Omfanget af opgaver skal være klart, læseligt og gennemsigtigt for kandidaten. Husk, at jo mere præcist du forklarer alle problemerne, jo flere kvalificerede mennesker vil du tiltrække. Medtag oplysninger om, hvorvidt det er skifteholdsarbejde eller standardarbejde med bestemte timer, og hvis der arbejdes skiftehold, angiv bestemte arbejdstider og det antal timer pr. måned eller uge, du forventer af den kommende medarbejder. Annoncen indeholder ikke altid et budget for aflønning af denne stilling. Ikke desto mindre viser erfaringen, at at inkludere mindst et løninterval giver sig udslag i flere ansøgninger.
Hvad tilbyder virksomheden til gengæld?
Hver jobannonce skal indeholde oplysninger om, hvilke yderligere bonusser en kandidat kan modtage efter at have startet samarbejdet med din virksomhed. Kandidater bør være opmærksomme på flere aspekter først.
Udover grundlønnen, som virker oplagt, er kandidaterne også opmærksomme på den udvikling, de teoretisk kan opnå i virksomheden. Det skal huskes, at hvert ekstra kursus, som en potentiel fremtidig medarbejder gerne vil deltage i, vil være dyrt, så muligheden for at deltage i en uddannelse, som virksomheden tilbyder, vil helt sikkert kompensere for den manglende konkurrenceevne i takster.
Yderligere bonusser og præmier vil også tilføje værdi. Du kan med få korte ord nævne, hvad de belønnes for. Jo mere præcist tilbuddet er, jo mere tiltrækker det kandidaten. Muligheden for forfremmelse vil også være væsentlig, hvad enten det er i forældreteamet eller virksomhedsstrukturen i en afdeling, der er fuldstændig uden relation til den, vores kandidat søger til.
Økonomi og udvikling er bare nogle ting, man skal være særlig opmærksom på. Yderligere fordele vil også være et glimrende aspekt. I øjeblikket konkurrerer virksomheder med hinanden i forhold til deres tilbud.Privat lægehjælp, livsforsikring og medlemskort til sportsklubber er blevet standard. Ekstra fridage om året, organiserede integrationsrejser eller for eksempel frokostrabatter til ikoniske steder i nærheden af din virksomheds hovedkvarter ser ud til at være attraktive.
Hvordan opretter du et jobansøgningsfelt?
Efterlad altid en note om, hvordan du søger en bestemt stilling. Jobtavler tilbyder mange muligheder for at svare på en annonce. Du kan bruge en af mulighederne eller foreslå din idé. Først og fremmest skal du angive, hvor kandidaten skal efterlade sit CV. I årenes løb er mange virksomheder gået væk fra at efterlade CV’er på jobtavlen for at sende dem via en kontaktformular på en bestemt side forbundet med ATS (ansøgersporingssystem). Efterlad også en obligatorisk plads til en e-mailadresse eller et telefonnummer for at kontakte kandidaten.
Antag, at din virksomhed opererer i den kreative industri i stedet for at kræve et CV. I så fald kan du oplyse en e-mailadresse, som ansøgninger skal sendes til som arbejde udført med det emne, der er angivet i annoncen.
Hvad skal man undgå i en jobannonce?

Rekrutteringsprocessen begynder med at skabe godt annonceindhold, takket være hvilket arbejdsgiveren får de bedste kandidater fra arbejdsmarkedet til en given stilling. Vi ved allerede, hvordan man skriver en effektiv annonce, men hvordan undgår man at gøre det?
- Undgå stilistiske, grammatiske og stavefejl.Selvfølgelig kan de ske for alle, men sørg for, at de ikke opstår, især hvis du opretter en annonce på et fremmedsprog. Det er bedst at tjekke teksten et par gange, før du offentliggør annoncen. Du kan også bede en, du arbejder med, om at se på indholdet med et friskt øje for at fange eventuelle fejl.
- Undgå at være for generel. For generelle udsagn vil ikke give kandidaten de korrekte oplysninger. Når du skriver om projektopgaverne, skal du ikke bruge “telefonkundeservice.” Det er bedre at skrive “håndtering af indgående opkald fra mobiltelefonkunder.” I stedet for “kundeservice”, skriv “individuel kunderådgivning for et af de førende modemærker.” Jobtitlen giver dig mulighed for at definere branchen og give en idé om omfanget af opgaver.
- Skriv kun lidt. Længden af annoncen er afgørende; mere er kun nogle gange bedre. Indholdet skal være kortfattet og budskabet klart. Hvis du leder efter specialister, kan du bruge branchesprog kendt af en lille gruppe mennesker.
- Undgå overdreven virksomhedssprog, dvs. sætninger, der primært kun forstås af en bestemt gruppe. Husk dog, at meddelelsen skal være forståelig for alle.
- Skriv om forventninger – fokus på virksomhedens krav til kandidaten og læg vægt på, hvilke kandidatkompetencer der vil blive højt vurderet i rekrutteringsprocessen.
- Undgå negativer; Brug ikke sætninger, der kan være diskriminerende eller eksklusive. Vær neutral i dit budskab. Skriv ikke om, hvilke funktioner der vil være utilrådelige. Undgå at angive køn. Hvis du ikke kan undgå at angive køn, så brug begge dele, f.eks. vores ideelle kandidat.
Eksempel: Hvordan tiltrækker du en god medarbejder til et callcenter?
Denne problemstilling kræver forståelse for kandidaternes forventninger, samtidig med at de præsenterer et attraktivt jobtilbud.I dette tilfælde er en potentiel kandidat en Call Center-medarbejder. Sådan en person forbindes med en ung, der lige er på vej ind på arbejdsmarkedet, selvom det nogle gange kan være en forkert antagelse.
Det er essentielt at nå den rigtige målgruppe. Søger du studerende, er det værd at investere lidt tid i at lære de grupper at kende, som samler denne gruppe mennesker på sociale medier, hvor du vil tilføje jobannoncer. Det er her de unge primært søger tilbud. Deres forventninger er som regel klare: De vil gerne kombinere arbejde med deres opgaver på universitetet. Derfor vil fleksible arbejdstider være mere værdifulde for dem.
Det er stik modsat, når man leder efter en specialist med mange års erfaring og en bred vifte af bløde færdigheder, som han har opnået i lignende stillinger. Begge grupper vil være interesserede i udvikling, så de vil være opmærksomme på træningsplaner og en klart defineret karrierevej. Størrelsen af grundløn og bonusser er altid en faktor, der tiltrækker opmærksomhed og overbeviser.
Faktisk vil arbejdsmiljøet og virksomhedens omdømme være en af de mest kritiske faktorer.
Sørg for, at rekrutteringsprocessen er gennemsigtig, hurtig og retfærdig. Kandidater vil sætte pris på en professionel tilgang og korrekt kommunikation. Sørg for at informere kandidater, der har bestået rekrutteringsprocessen positivt. De, der faldt fra ved interviewet, vil også sætte pris på din ærlige feedback.
Begynd at rekruttere i dag!
At skabe effektive jobannoncer er afgørende for at tiltrække de bedste talenter. Spild ikke tid på ineffektive reklamer! Adskil din virksomhed og opfordre de mest kompetente kandidater til at søge.