Finansiel leasing er en mindre populær form end operationel leasing. Det giver dog mulighed for mange optimale løsninger – især for virksomheder, der investerer i anlægsaktiver af betydelig værdi. Find ud af, hvornår det er nyttigt at bruge finansiel leasing.
Hvad er finansiel leasing?
Lad os starte med en hurtig påmindelse om, hvad leasing er. Der er kort sagt tale om en aftaleform mellem den finansierende part og lejer. Til gengæld for et nærmere angivet gebyr kan ejendomskøberen benytte det lejede i aftaleperioden. Dette giver dem mulighed for at udvikle deres forretning og samtidig bevare den økonomiske fleksibilitet.
Iværksættere har to muligheder for leasing: operationel og økonomisk. Hvordan adskiller disse løsninger sig? Leasingmetoden bestemmer blandt andet den afskrivningsansvarlige og reglerne for momsafregning.
Ved finansiel leasing indgår aftalens genstand i virksomhedens anlægsaktiver. Leasingafdraget består af en rentedel og en kapitaldel. Som iværksætter foretager du afskrivningsafskrivninger, og du medregner rentedelen i omkostningerne ved at skaffe indtægter. Lejemålet bliver din virksomheds ejendom, når finansieringsperioden udløber.
Et andet kendetegn ved finansiel leasing er metoden til afregning af moms. I dette tilfælde betales der forud, når varen afleveres til brug.
Fordele ved finansiel leasing

Hvad er fordelene ved finansiel leasing for iværksættere? For det første behandles det som en form for levering af varer. Det betyder, at momssatsen er den samme som for den leasede vare.
Finansiel leasing betyder også færre begrænsninger med hensyn til aftalens varighed. Det dækker normalt 12 måneder eller mere. Ønsker du en kort leasingperiode, er dette din løsning. Du kan også afregne moms for hele værdien af den leasede genstand og renter ved aftalens begyndelse.
Og hvad med virksomhedsregnskab i tilfælde af en sådan finansiering? Det lejede bliver din virksomheds ejendom og bliver derfor optaget i anlægsregistret. Som bruger foretager du afskrivninger, herunder i omkostningerne ved at skaffe indtægter. I dette tilfælde er den afholdte omkostning renterne af den væsentlige del af afdraget. Leasingaftalen ophører, når sidste betaling er foretaget. Efter at have betalt den forrige rate, vil du modtage en momsfaktura for at overføre ejerskabet til din virksomhed.
Finansiel leasing – hvem skal have gavn?
Finansiel leasing bruges ofte af virksomheder, der køber varer baseret på en momsmarginfaktura eller medicinsk udstyr med reduceret moms. Der er ikke angivet nogen skatteværdi på en sådan faktura – den beregnes ud fra mellemmandens margin. Som følge heraf skal kunden ikke betale yderligere skat af varens værdi og vil kun bruge den på rentedelen.
Finansiel leasing er værd at vælge, når:
- Ønsker du en kort leasingperiode,
- Du ønsker at kunne opkræve moms af hele værdien af det leasede og renter den første måned,
- Du har til hensigt at finansiere en bil, for hvilken sælgeren ikke udsteder en fuld momsfaktura, men en faktura med fritaget moms,
- Startleasing – tilgængelig for nyetablerede virksomheder.
1 kommentar
Pingback: Hvad Er Operationel Leasing? Og Dens Fordele 2024