En projektleder eller projektledelsesspecialist er ansvarlig for at tilrettelægge teamets arbejde og fordele ansvar på en sådan måde, at arbejdet udføres efter forudsætningerne og inden for den angivne tid. I denne artikel får du at vide, hvem en projektleder er, og hvad deres arbejde i forskellige brancher indebærer, samt hvad en projektleder tjener.
Hvem er projektleder?
Arbejdsgivere beslutter ofte at gennemføre projektarbejde uanset branche. Denne løsning giver virksomheden mulighed for at introducere avancerede løsninger og levere ny kvalitet, hvilket i sidste ende påvirker virksomhedens højere indtjening. Effektiv implementering af nye løsninger kræver løbende overvågning og indførelse af god ledelsespraksis. Derfor er projektlederens arbejde blevet uvurderligt i forbindelse med projektgennemførelsen.
Hvilke egenskaber skal en projektleder have?

En projektleder er en nøglefigur i erhvervslivet og spiller en uerstattelig rolle i effektiv projektledelse. Hans opgave er ikke kun at føre tilsyn med aktiviteter, men også at sikre overholdelse af de fastsatte mål, deadlines og effektiv brug af ressourcer. En projektleder er en person, der støtter projektteamet i deres daglige opgaver. Han sørger for den høje kvalitet af teamwork og det leverede produkt. Så lad os overveje, hvilke egenskaber en projektleder skal have for at styre et team effektivt.
1. Bløde færdigheder:
Erfaring med projektledelse er et værdifuldt aktiv i forhold til at tiltræde faget som projektleder. Man kan dog ikke glemme, at de ikke bare er en repræsentant, men en leder, der samarbejder og leder projektteamet, hvorfor bløde færdigheder er nøglen i tilfælde af en projektleder. En leder bør være en kilde til inspiration for teamet og opbygge en positiv organisationskultur. De kan motivere og nå projektmål, der er afgørende for den endelige succes.
Derudover bør lederens kommunikation være præget af en individualiseret tilgang til hvert teammedlem. Dette giver mulighed for maksimal involvering af projektdeltagere, og projektlederen kan regne med deres støtte, pålidelige arbejde og klare kommunikation af behov.
2. Ressourcestyring:
Projektlederen er ofte den person, der superviserer teamets arbejde og planlægger videre aktiviteter, så løsningen leveres på rette tid og sted. For at gøre dette er viden om ledelsesværktøjer og -metoder nødvendig samt en tilstrækkelig forståelse af arbejdsmiljøet. Takket være dette kan projektlederen dygtigt udvælge de passende teknikker og anvende dem i overensstemmelse med projektets behov.
Rollen som projektleder er ikke begrænset til projektimplementering, men også til dygtig planlægning. Allerede inden projektets start planlægger lederen en kalender med aktiviteter og vigtige milepæle og opretter jobbeskrivelser og relaterede ansvarsområder. Han styrer også prioriteringer og tager sig særligt af deres gennemførelse.
3. Analytiske færdigheder:
En projektleder er i høj grad ansvarlig for at levere den forventede løsning til tiden. Derfor er god organisation essentiel i projektarbejde, da det vil give dig mulighed for at analysere data i sprints, forudsige potentielle problemer og træffe beslutninger baseret på de konklusioner, du har udviklet. At arbejde som PM indebærer ofte vigtige valg og risikostyring, hvorfor denne profession kræver beredskab til skiftende forhold og en fleksibel tilgang til projektet.
4. Organisation og tidsstyring:
Evnen til effektivt at planlægge, organisere arbejdet og styre tid sikrer, at alle aspekter af projektet implementeres samtidigt i henhold til tidsplanen.
5. Lederevner:
Tillad dig at motivere underordnede effektivt, lede teamet gennem vanskeligheder og inspirere dem til at nå deres tilsigtede mål. De er ikke kun forbundet med opgavestyring, men også med at opnå tillid fra teammedlemmer og støtte deres personlige udvikling.
6. Forhandlingsevner:
En projektleder skal forhandle effektivt med projektets interessenter for at opnå de bedste resultater og samtidig opfylde alle projektparters behov.
7. Fleksibilitet og tilpasning:
Muliggør effektiv forandringsledelse, tilpasning af planer og strategier til skiftende trends eller nye udfordringer.
8. Stress modstand:
Stramme tidsplaner, høje forventninger og pludselige ændringer er en integreret del af projektgennemførelsen og den mest almindelige årsag til stress. En projektleder skal håndtere dem godt og bevare roen i anspændte situationer.
Yderligere færdigheder:
Det er selvfølgelig bare eksempler på kompetencer, som er værd at have, når du starter din karriere. I praksis kan det vise sig, at arbejdsgivere kræver yderligere kompetencer afhængigt af den sektor, de arbejder i, f.eks. inden for it-branchen, skal projektledere have grundlæggende viden om it-systemer og effektivt samarbejde med programmører. Situationen er den samme i internationale virksomheder, hvor en certificeret leder med en god beherskelse af engelsk vil være en meget eftertragtet medarbejder.
Det betyder dog ikke, at du som juniorprojektleder skal have avanceret viden på mange områder. Hvis du er interesseret i denne stilling, er det værd at læse de tilgængelige jobtilbud og lære om de aktuelle markedskrav for at få nye kompetencer og snart blive projektleder. Dette er også en god måde at lære om medianlønnen og opnå nyttige certifikater eller evner. Lad os dog tjekke, hvordan arbejdet i denne stilling ser ud i praksis, og hvad en projektleder laver.
Læs også: Hvad er Projektledelse? Metoder, struktur og stadier
Projektleder opgaver og ansvar

Hvad en projektleder laver afhænger i høj grad af den branche, de arbejder i. Det vigtigste er arten af de projekter, de er ansvarlige for, og de handlinger, der er nødvendige for at gennemføre dem.
1. Planlægning og uddelegering af opgaver
Projektlederens primære ansvar er en helhedsorienteret planlægning af, hvordan et givent projekt skal implementeres. De skal udarbejde en detaljeret liste over opgaver og aktiviteter, der er nødvendige på hver fase af projektet. Der er mange problemer i planlægningen, herunder at definere projektområder, etablere en arbejdsplan og uddelegere specifikke opgaver til individuelle teammedlemmer.
2. Organisering af projektteamet
En projektleder skal også lede et projektteam. Han bør samle en gruppe kompetente mennesker med specialiseringer og færdigheder, som vil være nyttige i projektet. Hans opgave er også at tilrettelægge deres arbejdstid og motivere dem for at opnå kontinuerlig involvering i projektet. Derfor skal han tage sig af sine underordnede og kende deres behov.
Han skal også sikre sig, at hver medarbejder forstår deres rolle i projektet, forstår deres opgaver og ved, hvordan de skal udføres.
I tilrettelæggelsen af arbejdstiden anvender projektlederen desuden tilgængelige værktøjer, såsom særlige tavler, hvorpå handlingsplanen er skrevet. På denne måde kan alle interesserede se fremskridt, tjekke om alt går efter planen, sætte deadlines og ændre planen om nødvendigt.
Et godt samarbejde i et projektteam afhænger i høj grad af teamlederen. Det er også afgørende for en effektiv gennemførelse af tildelte projekter og opnåelse af tilfredsstillende resultater.
3. Projektledelse
Som led i projektledelsen er lederen ansvarlig for forhandlinger med bestyrelse og eksterne virksomheder. Dette inkluderer at sætte realistiske deadlines og overholde dem. Samtidig sikrer de, at hele projektet er i tråd med budget og forretningsplan.
Ledelsen omfatter også udvælgelse af den bedste metode og værktøjer, der vil blive brugt til at overvåge projektet og sikre god kommunikation i teamet.
God budgetstyring kræver, at projektlederen opretter et budget for ressourcer, teknologi, mennesker og alle andre udgifter, der måtte opstå under projektet. De skal også konstant overvåge disse udgifter og sammenligne dem med budgettet for at undgå uoverensstemmelser og budgetoverskridelser, selv i tilfælde af forskellige uventede kriser.
4. Overvågning af stadier og effekter
Projektlederen skal også løbende overvåge arbejdets fremdrift og sammenligne med projektplanen. Dette indebærer overvågning og styring af den etablerede arbejdsplan, overvågning af opgavers fremskridt og hurtig reaktion på opståede problemer. Lederen er også ansvarlig for at indføre og styre ændringer i projektet, vurdere deres indvirkning på effekterne og det planlagte budget.
5. Udarbejdelse af rapporter og analyser
Projektlederen er forpligtet til at oprette klare projektstatusrapporter, rapporter og andre dokumenter for at informere interessenter om fremskridt hen imod at nå målene. Regelmæssige opdateringer på dette område giver mulighed for løbende at bestemme, om projektet vil blive afsluttet til tiden og tidsplanen, eller om der er behov for ændringer for at opfylde de oprindelige forudsætninger.
6. Fejlfinding
Projektlederen er ansvarlig for at koordinere arbejdet i projektteamet, ikke kun med hensyn til projektledelse, men også menneskelige ressourcer. I rollen som projektleder indgår løsning af problemer og konflikter, der kan opstå i teamet. Dette kræver interpersonelle færdigheder og viden om de mest almindelige kommunikationsbarrierer og måder at fjerne dem på. Han yder også support til løsning af tekniske problemer.
Hvordan ser en projektleders daglige arbejde ud?

Det daglige arbejde for en projektleder foregår normalt i et kontorlokale, men der er også mulighed for fjernarbejde. Undtagelsen er projektledere i byggesektoren, hvor det nogle gange er nødvendigt at være på byggepladsen. At arbejde på et kontor giver mulighed for bekvem og effektiv overvågning af medarbejderaktiviteter, overvågning af projektfremskridt, vedligeholdelse af tidsplaner og anden vigtig dokumentation.
Nogle gange kræver arbejdet som projektleder forretningsrejser, især når projektet udføres uden for virksomheden. En projektleder har hyppig kontakt med forskellige mennesker – kunder, arbejdsgivere, underordnede, der danner et team, eller underleverandører og leverandører. Derfor skal han være tilgængelig og kompetent.
Hvor meget tjener en projektleder?
Projektlederens indtjening kan variere afhængigt af erhvervserfaring, kvalifikationer og færdigheder, omfang og størrelse af projekter samt virksomhedens størrelse og placering. I Danmark kan en nybegynderprojektleder få en løn på omkring 20.000 kr. brutto om måneden. Mere avancerede og erfarne personer med dokumenterede succeser kan forvente en indtjening på op til 60.000 kr. brutto om måneden.
Det faglige hierarki i virksomheden bestemmer også indtjeningen.
Hvilke virksomheder kan en projektleder arbejde for?
En projektleder er en stilling, der fungerer i mange virksomheder, der bruger et projektorganisationssystem. Det gælder især store nationale og internationale virksomheder og mellemstore virksomheder, der opererer inden for IT, telekommunikation, finans, transport og infrastruktur, rådgivning, bioteknologi, investering, byggeri, marketing, administration, energi, medicin og mange andre. Da der er tale om en ønsket specialist, mangler der ikke jobtilbud til denne stilling.
Karrierevej: Hvordan bliver jeg projektleder?

De fleste virksomheder har et standardjobhierarki, der giver mulighed for avancement til successive stillinger inden for en projektlederrolle. Disse stillinger omfatter:
- Junior projektleder,
- Selvstændig projektleder,
- Senior projektleder.
At få mange års erfaring i ovenstående stillinger åbner vejen for videre udvikling og forfremmelse til de næste karriereniveauer, for eksempel til stillingen som e-handelschef, projektleder eller driftsdirektør.
Uanset om du er interesseret i it-projektledelse eller du vil udvikle dig i en helt anden branche, er det værd at interessere dig for tilgængelige kurser og sætte dig ind i markedssituationen nu, hvis du vil arbejde som projektleder. Dette vil give dig mulighed for at forstå den potentielle løn for projektlederen og planlægge din udvikling for at tilegne dig nye færdigheder og certificeringer.