Employer branding er et væsentligt aspekt af enhver organisation i udvikling. Et attraktivt arbejdsgiverbillede er en af de mest kritiske faktorer for at tiltrække kandidater og fastholde medarbejdere i en virksomhed i længere tid. Især på det konkurrenceprægede arbejdsmarked, som vi i øjeblikket beskæftiger os med, er gennemtænkt employer branding en måde at tiltrække de dygtigste specialisters opmærksomhed. De nævnte problemer er blot nogle af grundene til, at employer brand er essentielt i en organisations strategi.
Det er komplekst at identificere én person eller afdeling i virksomheden, der er ansvarlig for dette problem. God employer branding i en virksomhed er normalt et resultat af samarbejde mellem direktion, HR-afdeling, marketing og kommunikation og andre medarbejdere.
Employer branding – hvad betyder det?
Employer branding oversættes til employer brand. I praksis betyder det en strategi og et sæt aktiviteter, der skal skabe et positivt billede af organisationen på arbejdspladsen, som tiltrækker dygtige kandidater og opbygger medarbejdernes loyalitet og engagement.
Employer branding-strategien dækker mange områder, såsom ekstern og intern kommunikation, design af attraktive karriereveje, tilbud om ikke-lønmæssige fordele, skabelse af en venlig og bæredygtig organisationskultur og aktiv deltagelse i lokalsamfunds- eller miljøinitiativer. Et væsentligt element er den bevidste opbygning af arbejdsgiverbrandet gennem sociale medier, virksomhedshjemmesider og andre kommunikationskanaler.
Typer af Employer Branding

For at definere employer branding korrekt bør alle initiativer på dette område opdeles i to kategorier.
Arbejdsgiverinterne branding måler nuværende virksomhedsmedarbejdere. Det fokuserer hovedsageligt på at skabe et venligt arbejdsmiljø og udviklingsmuligheder.
Aktiviteter på dette område omfatter introduktion af medarbejdere til virksomheden, rekrutteringsprocessen, sundhedspleje, fordele og bonusser, organisering af integrationsrejser, udgivelse af virksomhedsnyhedsbreve og investering i menneskelig kapital og uddannelse.
Arbejdsgivers ekstern branding måler hovedsageligt mod potentielle medarbejdere. Disse aktiviteter har til formål at skabe et billede af virksomheden som en attraktiv arbejdsgiver. Og for at opmuntre de bedste kandidater til at søge.
Det omfatter deltagelse i jobmesser, aktiv promovering af virksomheden på universiteterne og sikring af, at rekrutteringsannoncer effektivt når ud til målgruppen.
Arbejdsgivernes interne og eksterne branding bør være konsekvent, og den samme strategi bør implementeres konsekvent. Det virker indlysende, men ofte er praksis helt anderledes.
Læs også: Hvad er Medarbejders Onboarding Process og dens betydning
Hvordan påvirker employer branding kandidatbeslutninger og rekruttering?

Ved at lægge stigende vægt på online information, medarbejdernes meninger og andres erfaringer forbundet med en given virksomhed, forsøger kandidater at vurdere, om organisationen lever op til deres forventninger nøjagtigt. De leder trods alt efter en stilling og et sted at udvikle deres kompetencer, opfylde faglige ambitioner og være en del af et fællesskab styret af fælles mål. Det er derfor, stærk employer branding, baseret på en klart defineret mission og værdier, giver kandidater mulighed for at forstå, hvordan virksomheden kan positioneres i sammenhæng med deres forventninger. Takket være dette kan specialister træffe et informeret valg, inden de søger en stilling, og beslutte, om organisationen er det rigtige sted for dem.
I takt med at en virksomhed bliver mere attraktiv på arbejdsmarkedet, stiger antallet af ansøgninger fra velmatchede kandidater. Det reducerer omkostningerne ved blandt andet at offentliggøre jobtilbud eller bruge et eksternt rekrutteringsfirma. Udover at spare penge kan vi også spare tid.
I stedet for desperat at søge efter kandidater, kan organisationen vælge blandt velmatchede fagfolk, hvilket fremskynder hele processen og giver mulighed for hurtig besættelse af ledige stillinger. Ved at gøre sig kendt som en god arbejdsgiver, allerede inden kandidaten trykker på “anvend”-knappen, påvirker organisationen også indirekte rekrutteringskonverteringsraterne – kandidater, der er overbeviste om organisationens værdier og kultur i begyndelsen af processen, er mere tilbøjelige til at acceptere en jobtilbud og dermed øge effektiviteten af rekrutteringen og mindske frafaldet.
Sidst men ikke mindst – effektiv employer branding giver organisationen mulighed for at opbygge langsigtede relationer med kandidater, selvom de ikke er ansat til en given stilling. Positive kandidatoplevelser, der er et resultat af interaktioner med virksomheden, kan omsættes til anbefalinger relateret til en positiv kandidatoplevelse, hvilket styrker arbejdsgiverens image blandt kandidater og endda kandidatens fremtidige interesse for andre jobtilbud i den nævnte virksomhed.
Fordele ved employer branding
Listen over fordele, som employer branding giver, er lang. Implementering af en god employer branding-strategi kan give tilfredsstillende resultater på mange niveauer. God employer branding kan også reducere medarbejderomsætningen. Medarbejdere vil ikke lede efter en stilling andre steder, hvis de anser deres nuværende arbejdsgiver for troværdig og har det godt med at være en del af organisationen.
Derudover tiltrækker effektiv employer branding de bedste kandidater til virksomheden. Hvis organisationen har billedet af en god arbejdsgiver, søger kandidater ofte uden at vente på virksomhedens initiativ. En konstant forsyning af de bedste CV’er kan spare meget på rekrutteringsomkostningerne – især til specialiststillinger.
God employer branding kan også understøtte salget. Forbrugerne er mere tilbøjelige til at købe produkter og tjenester fra virksomheder, der leverer god kvalitet og et højt serviceniveau, og som også betragtes som gode arbejdsgivere.Ofte får kunderne til at opgive deres tjenester, hvis de afslører sandheden om dårlige ansættelsesforhold i en organisation. Det fungerer også omvendt – en god arbejdsgiver betragtes som en troværdig samarbejdspartner.
Medarbejdergoder med employer branding

At give dine medarbejdere attraktive fordele er naturligvis en del af employer branding-aktiviteterne. I dag er ud over grundlønnen ikke-løngoder til medarbejdere standard. Uden attraktive fordele er der ingen effektiv employer branding-aktivitet. Derfor, når du skaber et venligt arbejdsmiljø, er det værd at overveje yderligere fordele, der passer til nuværende og fremtidige medarbejderes behov.
En god arbejdsgiver bekymrer sig om medarbejdernes velbefindende, kan støtte teamet, tilskynder til udvikling og værdsætter præstationer. Derfor inkluderer employer branding-programmer adskillige fordele, såsom:
- Frugt på kontoret, sandwich og andre gratis snacks er tilgængelige på arbejdet.
- Pakker til ansatte til ferierne, pakker til ansattes børn.
- Attraktiv intern og ekstern uddannelse.
- Fleksible ansættelsesformer, der tager højde for individuelle behov og livsstil – fjernarbejde og hybridarbejde.
- Fordele designet med kæledyr og ansattes børn i tankerne.
- Support af diætist i virksomheden.
- Integrationsarrangementer.
Listen over fordele, der tilskynder dig til at tage arbejde og fortsætte med at arbejde med virksomheden på lang sigt, er lang. Det ville dog hjælpe, hvis du ikke så på alle disse fordele som en ekstra omkostning, men snarere som en investering, der vil udmønte sig i implementeringen af virksomhedens forretningsmål.
Employer branding aktiviteter – eksempler

Employer branding kan ikke begrænses til ord alene. Effektiv kommunikation og dygtig vægt på alle fordele er afgørende, men fordelene ved at arbejde i organisationen skal være præcise. Spredning af falsk information om stemningen i virksomheden og arbejdsforhold vil hurtigt komme frem i lyset, og uærlige handlinger vil kun skade arbejdsgiveren i stedet for at hjælpe.
Det er værd at overveje at opbygge en virksomheds image som arbejdsgiver på forhånd. Det er ikke tilfældigt, at de mest kendte virksomheder begynder at lede efter de bedste specialister, allerede inden de er færdige med deres studier.Strategier til at erhverve de bedste kandidater kan omfatte:
- Samarbejde med studenterorganisationer og karrierekontorer.
- Deltagelse i jobmesser.
- Et attraktivt praktikforløb.
- Sponsorering af videnskabelige studentergrupper.
- Andre arrangementer.
Employer branding involverer også adskillige kommunikationsaktiviteter:
- Korrekt forberedelse af fanen arbejde/karriere på hjemmesiden, nogle gange også drift af en virksomhedsblog.
- Korrekt formulering af indholdet af rekrutteringsannoncer – nødvendigvis med angivelse af lønintervallet.
- Brug af interne kommunikationskanaler omfatter mailings, nyhedsbreve, foldere, intranettet og andre digitale platforme til employer branding afdelinger.
- Aktiv kommunikation på sociale medier – især på Linkedin.
- Aktivitet i branchemedier, samarbejde med journalister.
- Udarbejdelse af videomateriale om firmalivet.
Gennemtænkt, strategisk gennemført employer branding tiltrækker de bedste kandidater og giver mulighed for at fastholde de dygtigste medarbejdere. Organisationen kan opnå adskillige kortsigtede og langsigtede fordele takket være en fornuftig employer branding-strategi. Ved at tage hånd om medarbejderes og kandidaters behov kan vi regne med deres støtte til at skabe et employer brand. Støtte fra tilfredse medarbejdere som brandambassadører er nøglen til autentisk og effektiv promovering.
1 kommentar
Pingback: Rekruttering: Sådan Fungerer Udvælgelsesprocessen 2024