Crowdfunding vinder frem i Danmark. Professionelle danske crowdfunding platforme gør investering i virksomheder og projekter mere tilgængelige. Det er dog mere kompliceret at oprette og starte en crowdfunding kampagne. Der er meget involveret. Hvad er crowdfunding? Hvordan fungerer det, og er der nogen risici? Denne artikel forklarer disse spørgsmål.
Hvad er crowdfunding?
Crowdfunding betyder finansiering via offentligheden (= crowd). Det er en måde at rejse virksomhedsfinansiering på. For eksempel udsteder en nystartet virksomhed et lån via en online crowdfunding platform, og flere personer (investorer) finansierer dette lån sammen. Til gengæld får de renter eller andet vederlag. Enhver, der opretter en god crowdfunding kampagne, kan hæve målbeløbet på én gang, forudsat at folk er villige til at investere.
Tidligere blev crowdfunding i Danmark hovedsageligt brugt til sociale og kreative projekter. Disse typer af projekter er ofte donationsbaserede. Folk kan donere penge til et socialt projekt i nabolaget eller et kreativt projekt, de finder interessant. I dag opdager flere og flere virksomheder danske crowdfunding platforme. Virksomheder bruger denne alternative måde at rejse penge på til at låne forretningspenge. Projekter til finansiering af fast ejendom og driftskapital er trendy.
Hvorfor vælge crowdfunding?
Der er forskellige muligheder for at rejse penge til en virksomhed, såsom et virksomhedslån og en virksomhedskredit. At låne penge er altid underlagt betingelser og omkostninger. Ikke alle iværksættere er berettiget til et banklån. For eksempel fordi kreditværdigheden (stadig) er utilstrækkelig. Et selvstændigt lån eller et lån til en nystartet virksomhed kan ikke ordnes så hurtigt. I så fald er der alternativer, herunder danske crowdfunding platforme.
Crowdfunding i Danmark har flere fordele:
- Når du har brug for finansiering til virksomheden.
- Når du vil være afhængig af noget andet end én finansmand, såsom banken.
- Som markedsundersøgelse for et nyt produkt eller en ny tjeneste er crowdfunding en ideel måde at finde ud af, om et produkt eller en tjeneste er populær blandt offentligheden.
- Som markedsføringskampagne for en eksisterende virksomhed giver offentligheden direkte feedback ved at investere eller lade være med at investere gennem danske crowdfunding-platforme.
- For investorer er crowdfunding en tilgængelig måde at investere på; De kan ofte give eller låne penge for blot et par snesevis af euro.
- Crowdfunding sikrer engagement blandt investorer; når folk er interesserede i virksomheden, vil de investere. Investorer kan også påtage sig en bestemt rolle, såsom fans, ambassadører eller loyale kunder.
- Opsætning og start af en crowdfunding Danmark kampagne følger en fast protokol; regler og betingelser for platforme er klare på forhånd.
Læs også: Kapitalfonde oversigt | Sådan får du kapitalfonde i Danmark
Hvordan fungerer crowdfunding?

Crowdfunding virker simpel: Sæt en kampagne online og saml penge. Men enhver, der har brug for penge akut og bruger lidt tid på at forberede sig, vil rejse (for) lidt eller endda ingen finansiering. At arrangere kontanter tager tid. Crowdfunding Danmark kampagner tager meget tid og forberedelse; alle ved, at god forberedelse er halvdelen af kampen.
Opsætning af en crowdfunding kampagne er som følger:
Opret en crowdfunding kampagne:
Trin 1: Hvad er planen?
Den bedste crowdfunding har en klar plan. Dette er kernen i crowdfunding kampagnen. Med andre ord, hvilken finansiering er nødvendig, og hvad er målbeløbet? Forretningsplanen angiver finansieringsbehovet (økonomiplan). Beskriv det beløb, der skal indsamles gennem crowdfunding, og hvordan disse penge vil blive brugt. Vær transparent omkring virksomhedens tal og strategi. Dette vækker tillid. Der kan være stakfinansiering. Det betyder, at der anvendes forskellige eksterne finansieringsmetoder til at hæve det samlede beløb. For eksempel kombinerer det et erhvervslån, kredit og crowdfunding.
Tips:
Begynd ikke bare med crowdfunding. Sammenlign betingelserne for flere långivere. Efter en sammenligning er det lettere at træffe valget.
Læs altid betingelserne grundigt og tjek, hvad meromkostningerne er. Dette forhindrer ubehagelige situationer bagefter.
Tjek, om finansiering er nødvendig, eller om dine ressourcer er tilstrækkelige. Lav en klar plan omkring finansieringsbehov og hvilken finansieringsform der passer bedst til dette.
Trin 2: Hvilken kompensation modtager investorerne?
En crowdfunding-kampagne giver normalt noget til gengæld. Dette er en kompensation, som investorerne modtager i bytte for deres penge. Overvej, hvad en realistisk kompensation er. Et attraktivt tilbud vil tiltrække flere investorer.
Der er flere muligheder:
- Donation
- Aktier
- Rentesats
- Konvertibelt lån
- Belønninger
Trin 3: Hvilken danske crowdfunding platforme er bedst egnet?
Investorer ønsker kun at arbejde med nogle iværksættere. Hver virksomhed har også sin målgruppe. Som følge heraf er kun nogle crowdfunding-platforme egnede til nogle projekter. Se nøje på dette. Sammenlign for eksempel top 10 platforme. Hvad skal du være opmærksom på, når du vælger danske crowdfunding platforme?
- Industrien
- Form for crowdfunding
- Målbeløbets størrelse
- Indsamlingskampagnens varighed
- Varighed af finansieringen for virksomheden
Trin 4: Tiltræk opmærksomhed: hvordan?
Der er mange crowdfunding-kampagner. Enhver, der ønsker at rejse virksomhedsfinansiering, bliver nødt til at tiltrække sig opmærksomhed. Det gør du med en kort og kraftfuld historie. Med andre ord banen. Pitch tiltrækker potentielle investorers opmærksomhed og sikrer, at de investerer.
I pitchet fortæller du noget om dig selv, din passion, hvorfor der er behov for finansiering, og hvordan investorer kan hjælpe. Forklar klart for investorerne, hvad de investerer deres penge i, det mulige afkast og risiciene.
Trin 5: Hvem vil hjælpe?
Mobilisering af det (digitale) netværk er et vigtigt skridt. De er de første investorer og kan gøre andre begejstrede. Fortæl alle om crowdfunding-kampagnen, og sørg for, at de investerer et beløb på forhånd. Der blev allerede indsamlet penge i starten af kampagnen, så andre hurtigere ville følge trop.
Trin 6: Er du klar?
Nu går kampagnen live. Fortæl så mange som muligt om, at crowdfunding-kampagnen er vigtig under kampagnen. Både online og offline. For eksempel kan sociale medier bruges til at skabe og fastholde opmærksomheden på kampagnen.
Trin 7: Hvad så?
Når først målbeløbet er hævet, er der ikke tid til at læne sig tilbage. Det er tid til at gøre planerne til virkelighed. Det er afgørende at holde kontakten med investorerne. At fortsætte med at kommunikere om fremskridt holder investorerne involveret.
Typer af crowdfunding:

Enhver, der investerer penge, gør det ikke let. Folk vil have noget til gengæld. Det kalder vi kompensation, som er forskellig for hver type crowdfunding. Der er fire muligheder:
Egenkapital:
Denne type crowdfunding kaldes aktiebaseret. Folk køber aktier i virksomheden. Til gengæld for deres investering modtager de en del af virksomheden. Afhængig af overskuddet modtager de også udbytte. Når virksomheden giver overskud, kan investorer opnå gode afkast. Men der er også risici. Virksomheden kan komme til at stå i alvorlige vanskeligheder, hvilket får værdien af dets aktier til at falde.
Gæld:
Lånebaseret crowdfunding giver et lån. Flere investorer låner penge til virksomheden. Erstatningen er renten. Du bestemmer selv lånets rente og løbetid. En nystartet virksomhed er ikke en etableret virksomhed, så risiciene er større. Enhver, der bruger crowdfunding til en nystartet virksomhed, kompenserer for disse risici med en højere rente. Dette er den mest populære form for crowdfunding.
Belønninger eller overvejelser:
Investorer modtager en fast kompensation for et produkt eller en tjeneste med denne crowdfunding-type. Ofte vedrører denne kompensation det produkt, som virksomheden producerer. For eksempel kan enhver, der har brug for penge for at bringe et bæredygtigt produkt på markedet, tilbyde dette produkt til gengæld. Produktionen starter, når målbeløbet er hævet, og investorerne modtager produktet.
Sponsorater eller donationer:
Dette er den mest kendte type crowdfunding. Folk donerer de penge, de vælger, og modtager intet til gengæld. Det er for eksempel en donation til sociale, bæredygtige projekter eller et kreativt produkt, de gerne vil se på markedet.
Nogle af de danske crowdfunding platforme er listet nedenfor:
Boomerang
Boomerang er en dansk belønningsbaseret crowdfunding platform. Her kan kunstnere, iværksættere, foreninger og andre kreative samle penge ind til at realisere nye projekter og ideer fra private. Læs mere her
Indiegogo
Indiegogo er en crowdfunding platform, der giver folk mulighed for at ansøge om finansiering fra mængden. Læs mere her
CrowdsWhoCare
CrowdsWhoCare er en dansk crowdfunding og crowdsourcing platform inden for sundheds- og omsorgssektoren. Udgangspunktet er kliniske behov, det vil sige projekter tidligt i innovationsprocessen. Læs mere her
Ulule
Ulule er en af de førende crowdfunding platforme i Europa, med fokus på kreative, innovative og socialt gavnlige projekter. Læs mere her
Lendino
Lendino er en crowdlending-platform, det vil sige en markedsplads, hvor private og professionelle investorer kan låne penge direkte til virksomheder og enkeltpersoner. Læs mere her
Kickstarter
Kickstarter er en amerikansk crowdfunding platform, hvor iværksættere kan finde finansiering til nystartede virksomheder. Læs mere her