Medarbejdernes engagement er et element, der påvirker hele organisationens effektivitet og evnen til at nå forretningsmål. Spørgsmålet om lavt medarbejderengagement har været genstand for adskillige diskussioner i de seneste måneder, især i forbindelse med fænomener som professionel udbrændthed, stille opsigelse eller et absolut minimum mandag. Hvad er medarbejderengagement helt præcist, og hvad påvirker det?
Hvad er medarbejder engagement?
Litteraturen definerer, hvordan en “engageret medarbejder” fungerer anderledes.Meget ofte bruges begrebet engagement i flæng med arbejdsglæde eller -glæde. De er vigtige og kan være med til at forme medarbejdernes engagement, men de er ikke det samme som engagement.
Sidstnævnte bestemmer graden af identifikation med organisationens værdier og engagement i at nå virksomhedens mål. Dette kan defineres som en tilstand, hvor de er vigtige for medarbejderen; de føler sig følelsesmæssigt knyttet til dem og arbejder aktivt for at opnå dem. En engageret medarbejder er dedikeret til virksomheden og støtter den aktivt med deres daglige handlinger.
Er det værd at stræbe efter at maksimere medarbejdernes engagement?
Medarbejder engagement har en positiv indvirkning på effektiviteten af hele teams og organisationer. Øget engagement giver også økonomiske fordele. Gallup Institute-rapporten indikerer et vigtigt forretningsaspekt af medarbejderinddragelse. Det viser, at virksomheder, der stræber efter at opbygge et engageret team, også ser højere profit (23 % højere sammenlignet med dem, hvor medarbejderne ikke er engagerede). Sådanne virksomheder rapporterer også om større kundeloyalitet, lavere fravær og personaleomsætning. Derfor bør organisationer, der oplever lavt medarbejder engagement, fokusere på at øge det.
Sådan måler du medarbejdernes engagement

Er det muligt objektivt at måle medarbejdernes engagement?
Absolut. Spørgeskemaet Q10, der blev oprettet af det anerkendte Gallup Institut i 1988, findes til dette formål. Som navnet antyder, består medarbejderinddragelsesundersøgelsen af 12 spørgsmål om blandt andet, hvordan de opfatter deres arbejde, stemningen i virksomheden og deres udviklingsmuligheder. Hvert spørgsmål besvares med et “ja” eller “nej”, jo mere bekræftende svar, jo større engagement i arbejdet er medarbejderen. Det er værd at tilføje en numerisk skala til testen, fx fra 0 (bestemt ikke) til 5 (bestemt ja). Dette giver dig mulighed for at få dybere indsigt i hver af respondenternes situation og følelser.
Baseret på resultaterne af Q12-undersøgelsen kan medarbejdere opdeles i tre typer:
- Engageret – dem, der identificerer sig med deres arbejde, og hvis handlinger udmønter sig i virksomhedens udvikling;
- Uengagerede – det er medarbejdere, der ikke føler en følelsesmæssig forbindelse med deres arbejde, udfører deres opgaver på et grundlæggende niveau og ikke føler behov for at yde en større indsats;
- AktivtAktivt uengageret – det er mennesker, der ikke kun er frakoblet deres arbejdsplads, men også er utilfredse med deres arbejde og udtrykker denne misbilligelse eksternt.
Det er værd at gentage denne undersøgelsestype regelmæssigt, fordi engagementsniveauet kan ændre sig afhængigt af omstændighederne. Engagementet falder ofte med alderen eller ancienniteten. Derudover påvirkes niveauet af engagement af flere eksterne faktorer, f.eks.
- Stress i det professionelle og personlige liv,
- Fysisk og mental sundhed,
- Lav motivation – for eksempel ingen chance for forfremmelse eller lønstigning,
- Følelsen af at være undervurderet,
- Krise i forhold til overordnede og medarbejdere,
- Den giftige atmosfære på arbejdet,
- Mangel på korrekt fastsatte mål eller passende værktøjer til arbejdet.
Gallups forskning viser, at kun 13 procent af medarbejderne på verdensplan er engagerede i deres arbejde. Dette fører til én vigtig konklusion: Det er tid til at passe bedre på atmosfæren på arbejdet og motivere medarbejderne!
Læs også: Hvad er Fastholdelse af Medarbejdere, og hvordan måles det?
6 måder at øge medarbejdernes engagement

Før vi begynder at handle for at skabe større engagement, er det værd at forberede os, fordi øget engagement er en proces. Vi bør være klar til virkningerne af vores arbejde, som vil komme over tid. Hvad indebærer opbygning af engagement? Nedenfor vil vi præsentere et par tips, du skal huske, når du skal vælge løsninger.
1. Husk at værdsætte dine medarbejdere:
Påskønnelse af det udførte arbejde er meget vigtigt, hvis vi taler om at udvikle engagement. Økonomisk anerkendelse er vigtig, men ros i andre former er lige så vigtig. Vi ved, at det nogle gange kan være svært at fortælle nogen om dine følelser direkte, så hos Mindo har vi forberedt “Kudos” – en virtuel form for påskønnelse af adfærd og handlinger, der hjælper med at udvikle engagement.
2. Giv medarbejderne udviklingsmuligheder og udfordrende udfordringer:
Organisationen skal muliggøre og understøtte medarbejderudvikling. Udvikling kan være en ny udfordring i det daglige arbejde, såsom at understøtte medarbejderinitiativer eller interessant medarbejderuddannelse. Det er godt for arbejdsopgaver at være ambitiøse, en udfordring der motiverer til at arbejde, men heller ikke væsentligt ud over kompetencen.
Faglige udfordringer er vigtige for at udvikle engagement. At udføre opgaver under din kompetence vil bidrage til et fald i medarbejdernes engagement snarere end en stigning.
3. Arbejdet skal give dig en følelse af mening:
Det er værd at udvikle nye medarbejderes engagement fra første arbejdsdag. Det er værd at begynde at opbygge et engageret team af medarbejdere i implementeringsfasen og præsentationen af organisationens mission og vision. At kende målene og forventningerne gør det nemmere at prioritere i dit daglige arbejde. Vores erfaring har også vist, at bevidsthed om mål påvirker øget engagement og medarbejderinitiativ.
3. Pas på dine medarbejderes trivsel:
Vi ved allerede, at trivsel på arbejdspladsen ikke er det samme som engagement, men det er et vigtigt aspekt af at opbygge engagement i organisationen. Medarbejdernes behov er ikke kun indtjening, men også ønsket om professionel opfyldelse, behovet for at høre til og opbygningen af relationer på arbejdspladsen. Udviklingen af medarbejdernes engagement involverer også at skabe den rette atmosfære.
4. Engagerende teams starter med en engageret leder:
Udvikling af medarbejderengagement kræver involvering af lederen og ledelsespersonalet. En leder, der ikke viser respekt, undertrykker medarbejderinitiativer og ikke ønsker at lytte til feedback fra teamet, bidrager næppe positivt til at øge medarbejdernes engagement. Det er værd at lytte til og være åben over for ideer fra teamet og kommentarer til virksomhedens funktion og planer. Det er også vigtigt at vise tillid til medarbejderne. At udvikle engagement er kun muligt med det.
5. Organisationskultur baseret på engagement:
At integrere medarbejdernes engagement i organisationens kultur er et klart budskab, som vi vægter højt. Organisationens kultur afspejles i dagligdags adfærd, så hvis vi stræber efter at opnå tilfredsstillende medarbejderengagement, er det nødvendigt at starte med at skabe en atmosfære af gensidig respekt, støtte til initiativ og opbygge en følelse blandt medarbejderne om, at de er vigtige for deres organisation. Dette vil være med til at udvikle en forståelse af, at succes er alle medarbejderes fælles arbejde, og at de bidrager væsentligt til virksomhedens udvikling og succes.
6. Opbygning af engagement effektivt:
Medarbejderengagement påvirker hele teamets arbejde, så når man bygger det, er det godt at starte med at se på individuelle medarbejderes behov i teams. Vi kan tage udgangspunkt i det samme, hvis vi vil genoprette engagementet hos medarbejdere, der er demotiverede til at arbejde.
Forskellige strategier til at opbygge engagement bør tilpasses til organisationens behov og mål. De faktorer, der øger engagementet, kan behandles som retningslinjer, der vil være udgangspunkt for en selvstændig søgen efter metoder tilpasset organisationen. Det er vigtigt først at lære teamenes behov at kende og bestemme deres engagementsniveau, og først derefter sørge for at motivere medarbejderne og tjekke, hvilke instrumenter til at opbygge engagement, der hjælper os med at opnå succes.
Hvad skal man gøre, når medarbejdernes engagement falder?
Hvis medarbejdernes engagement er lavere end tidligere, er det værd at tale individuelt. Årsagerne til faldet i engagement kan være forskellige, så du har brug for førstehåndsinformation og implementerer den rigtige genopretningsplan til den specifikke situation.
Bestræbelser på at udvikle medarbejdernes engagement bør være en prioritet.
Undersøgelser viser, at medarbejderne har mange problemer – de er ulykkelige og kan ikke lide deres job. Gallup har beregnet, at vi bruger 81.396 timer på arbejdspladsen. Vi bruger mere tid på at sove end på at arbejde. At stræbe efter et højere niveau af medarbejderengagement vil give fordele ikke kun i erhvervslivet, men også i personlige henseender, hvilket medarbejderne helt sikkert vil sætte pris på.