Sociale medier er blevet en uundværlig del af hverdagen i disse dage. Markedsføring sociale medier er derfor et væsentligt element i en god markedsføringsstrategi. Sociale medieplatforme giver dig mulighed for at nå ud til potentielle kunder, opbygge et større publikum og have direkte kontakt med kunderne. Men hvordan kan du bestemme og implementere en markedsføringsstrategi for sociale medier?
Hvad er markedsføring sociale medier?
Markedsføring på sociale medier giver mange muligheder for en virksomhed. Mere end 86% af den hollandske befolkning er aktive på sociale medier. Markedsføring på sociale medier er essentielt i dag; kunder kan findes online. Med markedsføring sociale medier kan du nå ud til nye og eksisterende kunder og et større publikum blandt din målgruppe og dermed øge din virksomheds succes. En kampagne på sociale medier kan spredes hurtigt og dermed øge din virksomheds rækkevidde.
Sociale medier er markedsføring værktøjer, der bruges til at nå (markedsføring)mål. Det unikke ved markedsføring sociale medier er, at der kan skabes en reel forbindelse med (potentielle) kunder; det er en dialog i modsætning til andre markedsføring værktøjer, som hovedsageligt består i blot at sende en besked.
Markedsføring på sociale medier har uendelige fordele for iværksættere, men kan også være tidskrævende. Det er derfor klogt at afgøre, hvordan sociale medier bedst kan bruges. På denne måde kan en markedsføringsstrategi på sociale medier i væsentlig grad tilføje værdi til din virksomhed.
Fordele ved markedsføring på sociale medier
Når en virksomhed laver markedsføring sociale medier, giver det flere fordele:
- Interaktion med målgruppen
- Lave omkostninger
- Bred rækkevidde
- Målbar
- Del nemt information
- Fokus på mobilbrug
- Velegnet til søgemaskinemarkedsføring
- Styrker brandidentiteten
- Øger antallet af besøgende på hjemmesiden
- Forøgelse af online tilstedeværelse
Læs også: Hvad er online markedsføring? Og hvorfor det er vigtigt
Kom godt i gang med sociale medier for en virksomhed
I dag skal en virksomhed bruge sociale medier som markedsføringsværktøj. Men hvordan? Det er væsentligt på forhånd at fastslå, hvad formålet med sociale medier er for virksomheden. Sociale medier kan bruges til forskellige funktioner. Det er klogt at tage stilling til dette på forhånd for at bruge markedsføring sociale medier korrekt og spare tid.
Sociale medier kan blandt andet have følgende funktioner:
- Boost websitebesøgende og salg
- At skabe en engageret målgruppe
- Forbind med nye og eksisterende kunder
- Yde kundeservice
- Skab brand awareness
- Opbygning af et netværk af influencers
At bestemme betydningen af markedsføring sociale medier for din virksomhed er grundlaget for social media strategi.
En social mediestrategi

Der er mange sociale mediekanaler, og kun nogle passer til en målgruppe eller formål. En social mediestrategi kan opdeles i seks trin for at gøre det klart.
Mens de seks trin forklares, kan det være værdifuldt at se konkurrenternes handlinger. På hvilke kanaler er konkurrencen aktiv? Hvilken slags indhold udgiver konkurrenterne?
1. Sociale mediers mål
Ved at ‘bare poste’ indhold vil markedsføring på sociale medier ikke føre til succes. Det er essentielt, at det opslåede indhold er knyttet til forretningsmål og passer til den valgte kanal. Nedenfor diskuterer vi flere eksempler på sociale mediemål, du kan have som iværksætter.
Øge brand awareness
Gennem social media marketing kan du øge din virksomheds brand awareness, også kendt som brand awareness, for målgruppen. Dette kan måles gennem forskellige KPI’er på sociale medier. En KPI er en kritisk præstationsindikator, der viser, hvordan noget præsterer. For sociale medier kan dette omfatte rækkevidde og antal visninger.
Øg besøgende på webstedet
Gennem markedsføringsindlæg på sociale medier kan du dirigere følgere til din hjemmeside. En følger bliver derefter konverteret til en betalende besøgende. Dette kan eksempelvis måles på antallet af klik på linket i opslaget. Dette kan også måles på forskellige måder via Google Analytics.
Direkte salg
Et mål kan også være direkte salg. Det er betalende kunder, der stammer fra aktiviteter på sociale medier. Hvis Google Analytics er sat rigtigt op, kan det måles, hvor mange betalende kunder, der er opnået fra eksempelvis opslag på sociale medier. Konverteringsraten kan også bruges som KPI hertil.
Konvertering = rækkevidde af meddelelsen: antal transaktioner x 100 %
Forbedre kundeservice
Kunder kan hurtigt kontakte os med spørgsmål, forslag eller klager ved at være tilgængelige på sociale medier. Målet er naturligvis at hjælpe kunden rigtigt. For eksempel er responstid en mulig KPI i dette tilfælde. En hurtig svartid øger kundetilfredsheden.
At skabe efterspørgsel efter et produkt
Sociale medier kan skabe efterspørgsel efter et produkt. Inspirerende eller informativt indhold gør folk entusiastiske. Influencers kan også bruges til dette. Du kan måle dette mål ud fra for eksempel antallet af klik eller gennem kommentarer og likes fra kunder.
Generer kundeemner
Generering af kundeemner er at få (potentielle) kunders e-mailadresser. Fordi en kunde selv udfylder dette, er dette også et ‘varmt’ lead. Kunden tilkendegiver selv, at han er interesseret. At guide kunden videre gennem kunderejsen med for eksempel email markedsføring vil i sidste ende føre til et køb. Leads kan måles ved antallet af indtastede e-mailadresser.
Etablering af samarbejder
Samarbejde med influencers kan byde på mange muligheder. Influencers har en stor tilhængerskare, og følgere ser dem som eksempler. Dette kan også hjælpe med at vokse din virksomheds sociale mediekanaler.
2. KPI’er for en social mediestrategi
Ovenstående mål er mere overordnede for hele organisationen. Det er naturligvis også vigtigt at udarbejde KPI’er for de sociale mediekanaler. Tænk på involvering og bevidsthed. Du kan overvåge og justere indhold på sociale medier eller specifikke elementer takket være målrettede KPI’er.
Inddragelse
Involvering, også kaldet engagement, kan måles på forskellige måder. Sociale kanaler frigiver meget information om dette, hvilket gør disse statistikker nemme at overvåge.
- Synes godt om, kommentarer, delinger og retweets: Disse repræsenterer antallet af svar på et opslag.
- Indlægsengagement: engagement på et indlæg/antallet af modtagede eksponeringer.
- Klik: Antallet af gange, der klikkes på et link.
Samvittighed
Awareness, eller brand awareness, er virksomhedens synlighed på en social medieplatform. De bedste måder at overvåge dette på er:
- Rækkevidde: Antallet af unikke visninger af et indlæg.
- Eksponeringer: Samlet antal gange, et indlæg er blevet vist på en tidslinje.
- Stemning: Hvor mange mennesker taler om virksomheden online?
- Omtaler: Antallet af gange, nogen omtaler virksomheden i en besked.
Antal følgere
Jo flere følgere, jo flere mennesker nås med opslag på sociale medier. Antallet af følgere er også optaget af brand awareness og loyale kunder. Loyale følgere er også de mest værdifulde. De er mere tilbøjelige til at like og dele opslag, hvilket kan få opslag til at gå viralt. Dette kan så føre til gode resultater for din virksomhed.
3. Bestem målgruppen
Målgruppen kan fastlægges efter at KPI’erne er valgt og målene er fastlagt. Målgruppen kan allerede være defineret i markedsføring planen. Det er under alle omstændigheder væsentligt at kortlægge målgruppen korrekt. For eksempel er information om dine kunders interesser, adfærd og egenskaber afgørende for at skabe passende indhold og guide kunderejsen. Du kan lave en persona til dette; disse er fiktive ideelle kunder. Din virksomhed kan også have forskellige målgrupper.

Beskriv kendetegnene for målgruppen(r)
Beskriv kunden så detaljeret som muligt. Dette giver dig mulighed for at lære din målgruppe at kende. Selvfølgelig skal kun nogle oplysninger være relevante for nogle virksomheder.
- Alder: Beskriv, hvilken aldersgruppe kunderne falder ind under.
- Køn: Beskriv den ideelle kundes kønsidentitet. Tag også brugeren og køberen i betragtning. Eksempel: En mor køber de sokker, hendes søn har på.
- Sted: Bor målgruppen i en bestemt region? Dette kan være et land, en bestemt provins eller et eller flere steder.
- Indkomst: Hvad er den gennemsnitlige indkomst for målgruppen? Dette har indflydelse på deres betalingsvilje og prisbevidsthed.
- Profession eller branche: Har kunden et specifikt erhverv eller arbejder i en bestemt sektor? Og er det vigtigt for at bestemme målgruppen?
- Interesser: Undersøg og beskriv målgruppens interesser og hobbyer. Hvad er deres passion? Denne information er væsentlig for at udvikle relevant indhold til målgruppen.
- Relationsstatus: Er målgruppen for eksempel gift, single eller dating? Dette kan også have indflydelse på visse køb.
- Teknologi: Hvilke enheder bruger målgruppen mest? Indholdet kan justeres i overensstemmelse hermed.
- Websites/apps: Beskriv apps og websites, som målgruppen bruger. Hvilke apps og websteder bruger de oftest?
- Behov: Af hvilken grund køber kunden? Hvad har han brug for?
- Problemet: Hvilket problem har kunden, som produktet løser?
- Købsadfærd: Hvorfor vil en kunde købe, og hvad får kunden til at tvivle på produktet?
- Yderligere oplysninger: Der kan være andre værdifulde oplysninger til en persona-/målgruppebeskrivelse.
En persona kan oprettes baseret på disse oplysninger. Din virksomhed kan naturligvis have forskellige specifikke målgrupper. Der kan så laves en persona til hver enkelt målgruppe.
4. Brug forskellige sociale mediekanaler
Der er mange forskellige sociale mediekanaler. De mest populære kanaler er Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Twitter, TikTok og Pinterest. Flere og flere virksomheder fokuserer derfor på disse platforme. Men for succesfuld markedsføring på sociale medier er der et vigtigt spørgsmål: Hvilke sociale medier bruger målgruppen? Hvor kan de potentielle kunder findes?
Ovenstående målgruppeundersøgelse vil vise din virksomhed, hvilke kanaler målgruppen hovedsageligt er aktiv i. Derudover er det essentielt at afgøre, hvilke sociale medieplatforme der passer til din virksomhed. Der er altid flere kanaler, der passer til en målgruppe. Det er unødvendigt at oprette forskellige opslag til andre sociale netværk, men der bør skelnes.
Nedenfor fremhæver vi de mest fremtrædende sociale mediekanaler, så du bedre ved, hvilke kanaler der passer til din målgruppe.
Facebook er en populær social medieplatform. Den har millioner af brugere i Danmark. Kanalens popularitet er dog faldet, især blandt unge. Alligevel har næsten 40 % af den danske befolkning Facebook, hvilket giver en stor mangfoldighed af brugere.
At bruge Facebook til erhvervslivet byder på mange muligheder. Facebook har gjort betydelige fremskridt de seneste år, hvad angår den forretningsmæssige del af platformen. Der er mange muligheder for annoncer, også kendt som annoncering på sociale medier. På den måde kan Facebook give passende forslag til en passende målgruppe for annoncer. Annoncering på sociale medier giver også mange forretningsmuligheder for at oprette kundeservice og anmeldelser.
Instagram har cirka 6,6 millioner danske brugere, og i modsætning til Facebook er antallet af brugere stadig stigende. Brugerne er dog anderledes end dem på Facebook. 50 % af brugerne er under 35 år.
Det er nemmere at skabe en større rækkevidde med Instagram end med Facebook. Ved at bruge de rigtige hashtags og indhold kan et budskab spredes som en steppebrand. Instagram konkurrerer i øjeblikket med TikTok ved at blive en mere video-first platform. Instagram Reels øger et opslags rækkevidde markant, hvilket gør det relativt nemt at få nye følgere. Derudover er det nemt for en virksomhed at tilføje produkter til Instagram, da kanalen har en shoppingfunktion.
LinkedIn er den mest forretningsvenlige sociale mediekanal. Målgruppen er erhvervslivet. LinkedIn er det vigtigste for virksomheder på B2B-markedet. LinkedIn er dog også en værdifuld social medieplatform på B2C-markedet. LinkedIn har mere end 5 millioner danske brugere.
Men hvad kan LinkedIn bruges til? LinkedIn er platformen til at netværke, rekruttere personale og genkende muligheder på et marked. Både en personlig profil og en virksomhedsprofil er af merværdi for en virksomhed. Fordi LinkedIn er en forretningsplatform, skal der skabes unikt indhold. Ikke alt indhold er relevant for denne kanal i betragtning af platformens forretningsmæssige karakter.
TikTok
En mere specifik målgruppe er også aktiv på TikTok. Denne relativt nye sociale medieplatform vokser hurtigt. Generation Z er den vigtigste aktive på denne platform; de er født mellem 1996 og 2015. Forskning viser, at 40 % af Generation Z-brugere bruger TikTok som søgemaskine. TikTok er en platform, hvor relativt korte videoer kan postes.
TikToks robuste algoritme sikrer, at brugerne hovedsageligt bruger den såkaldte ForYou-side. Dette giver målgruppen mulighed for at se indhold, som de kan finde interessant. Hvis din virksomhed har Generation Z som målgruppe, skal TikTok indgå i markedsføringsplanen for sociale medier.
Pinterest er ofte en glemt social mediekanal på trods af platformens magt. Den sociale mediekanal har cirka 4,2 millioner brugere i Danmark. Platformens essens er ikke at følge folk, du kender, men at få inspiration. Det er en kombination af en søgemaskine og en social mediekanal. Hvorfor er det det værd at bruge Pinterest? Brugere af denne platform har en relativt høj købsintention sammenlignet med andre sociale mediekanaler.
Mere end 70 % af brugerne på denne platform er kvinder med en høj købsintention. Platformen er dog kun egnet til nogle mærker. Men hvilken slags virksomhed er Pinterest ideel til? Specielt til boligindretning, herunder gulve og havemøbler. Derudover er det også en værdifuld platform for modebranchen. Det er nemt at linke til et produkt på Pinterest. Det er også muligt at promovere et budskab. Det er også essentielt for Pinterest, at indholdet er attraktivt.
Youtube
YouTube er en viral platform. Det er den næstmest besøgte hjemmeside i verden. I Danmark har YouTube 2,8 millioner daglige brugere og 9,3 millioner brugere.
En virksomhed kan bruge YouTube til forskellige formål. YouTube kan bruges til virksomhedsvideoer, produktforklaringer, gør-det-selv-videoer, inspirerende videoer og meget mere. Derudover er social annoncering også mulig på YouTube. Annoncer kan placeres forskellige steder på YouTube.
5. Indholdsblanding

Efter at målgruppen og de relevante kanaler er fastlagt, kan typen af indhold bestemmes. At skabe nyt indhold kan nogle gange være svært, men ved at vælge et indholdsmix er der vejledning til fortsat at udvikle spændende budskaber. Der skal skabes forskelligt indhold til hver målgruppe og hver kanal. For at gøre det klart diskuterer vi seks forskellige typer indhold nedenfor.
Underholdning
Underholdende indhold opnår generelt lovende resultater på sociale medier. Målgruppen bliver underholdt med underholdende indhold. Men hvad er egentlig underholdende indhold? Tænk på sjove tilbagevendinger, vittigheder, konkurrencer, puslespil og tegneserier. Forskning viser dog, at dette giver mindst for et brand. Men underholdende indhold er vigtigt for at få følgere og mangfoldighed af indhold.
Inspiration
Din virksomhed kan inspirere målgruppen med inspirerende indhold. Post for eksempel smukke billeder, den seneste udvikling, uddannelsesmæssige fakta, citater og succeshistorier. Dette kan inspirere din målgruppe.
Uddannelse
Indhold kan også være lærerigt. Der er i øjeblikket et såkaldt livslang læringssamfund. Folk elsker at lære nye ting. Men hvad er eksempler på uddannelsesstillinger? Tænk på forskning, informative kilder, svar på ofte stillede spørgsmål, sjove tips og interessante artikler.
Samtale
Start en samtale med målgruppen. Hvad foregår der lige nu inden for målgruppen? Målgruppen føler sig involveret ved at føre en samtale, hvilket øger kundeloyaliteten. Send for eksempel en afstemning eller en udtalelse for at starte en diskussion.
Tip: En afstemning eller spørgsmålsmærkat på Instagram øger interaktionen og engagementet blandt følgere, hvilket gør det muligt for Instagrams algoritme at gøre en konto mere fremtrædende.
Forbindelse
Er dit mål at opbygge et bånd til målgruppen? Derefter kan forbindelsesindhold ikke mangle. Giv for eksempel et kig bag kulisserne, introducer følgere for medarbejdere og del anmeldelser af produkter. Forbindelsesindhold er meget brugt til B2B-virksomheder og også som medarbejderbranding.
Forfremmelse
Den sidste type indhold er promovering. Produkter eller tjenester promoveres. Pas på ikke at lade salgsfremmende opslag dominere indholdsblandingen. Dette skader ydeevnen af sociale mediekanaler. Eksempler på salgsfremmende indhold omfatter præsentation af produkter, webinarer, kampagner og tjenester.
At matche det rigtige indhold til målgruppen og sociale mediekanaler er afgørende for succesfuld markedsføring på sociale medier.
Brugergenereret indhold
Brugergenereret indhold (USG) er indhold, der er oprettet og lagt ud af offentligheden. Folk kan dele forskellige typer brugergenereret indhold. Tænk på produktoplevelser eller øjeblikke af brug af produkter. Med tilladelse kan dette brugergenererede indhold genpostes på din virksomheds sociale medieplatforme. Brugergenereret indhold har flere fordele:
- Autenticitet: Forbrugere ser brugergenereret indhold som autentisk. Det styrker dit brands troværdighed.
- Tillid: At se andre forbrugeres tanker om en tjeneste eller et produkt skaber tillid.
- Påvirkning af købsbeslutninger: Det påvirker en forbrugers købsbeslutning positivt.
- Billigt indhold: når brugergenereret indhold kan genpostes på en virksomheds sociale mediekanaler, koster det mindre tid og penge, end hvis virksomheden selv skal lave indhold.
Influencers
Influencers leverer også brugergenereret indhold. Der er dog ofte noget til gengæld. Hvis du er heldig, vil influencers selv poste og nævne virksomheden uden samarbejde. Men en virksomhed kan selvfølgelig også indgå partnerskaber med influencers. For eksempel kan mikro-influencers gøre dette i bytte for produkter. Fordi disse influencers deler indholdet med omtale, når en virksomhed ud til en ny målgruppe, der tilhører målgruppen. Vær derfor selektiv, når du indgår et samarbejde. Find på forhånd ud af, om en influencer har følgere, der passer til din målgruppe.
6. Indholdskalender på sociale medier
For at anvende struktureret markedsføring på sociale medier er det klogt at lave en indholdskalender. En indholdskalender bestemmer, hvilken slags indhold der bliver lagt ud og hvornår. Dette giver et klart overblik over det indhold, der kræves for at vedligeholde sociale medieplatforme.

Hvornår skal man poste indhold?
Markedsføring sociale medier betyder også at vide, hvornår målgruppen er online. Heldigvis hjælper sociale netværk med at bestemme det rigtige tidspunkt. Statistikken for en virksomhedskonto viser den tid, de fleste følgere er online, både tidspunktet og ugedagen. Indlæg på disse tidspunkter vil øge rækkevidden af en besked mange gange. For LinkedIn, for eksempel, er dette helt afgørende. At poste indhold i weekenden er en skam, fordi det er en forretningsplatform, og så er folk fri.
Indholdskalenderen kan skræddersyes derefter ved at undersøge, hvornår målgruppen er online. Det er klogt at overvåge, hvornår målgruppen er online konstant, og ydelsen af budskaber på de planlagte tidspunkter.
Markedsføring værktøjer til sociale medier
Tidligere var det sværere at bruge markedsføring sociale medier end i 2024. Mange værktøjer hjælper med at planlægge og skabe indhold til markedsføring sociale medier. Ved at bruge intelligente værktøjer er der ingen grund til at indstille alarmer til at sende indhold på det rigtige tidspunkt. Indhold kan forudindstilles på disse værktøjer.
- Planlæg indhold til otte forskellige sociale mediekanaler
- Stock billeder
- Brugervenligt designværktøj; lav dit indhold nemt
- Opbevar mærkevarer
- Den gratis konto kan ikke planlægge indhold
Coosto
- Specialiseret markedsføring sociale medier management værktøj
- Indholdskalender + tidsplan
- Brandovervågning
- KPI rapporter
- Kampagnestyring
- Starter fra €249 om måneden
Later
- En klar planlægger for forskellige platforme
- Administrationsværktøj til sociale medier
- Indsigt i statistik
- Forskellige programmer
- Administration af +3 platforme starter ved $80,00 pr. måned.
Outsource markedsføring på sociale medier.
Brug af sociale medier har mange fordele. Men dette kræver også indsigt i markedsføring på sociale medier. Ikke alle iværksættere er ivrige efter at vedligeholde deres sociale mediekanaler og skabe indhold. Ved ikke at anvende markedsføring sociale medier korrekt, spilder du værdifuld tid. Outsourcing af sociale medier kan i så fald være en god mulighed. Du kan trygt hyre et markedsføring bureau på sociale medier eller lede efter en freelancer. De kan hjælpe med at bestemme markedsføringsaktiviteter på sociale medier og udvikle en strategi for sociale medier.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er markedsføring sociale medier er vigtigt?
Brug af markedsføring på sociale medier kan være af stor merværdi for din virksomhed. Dette skal gøres korrekt for ikke at miste værdifuld tid. Nogle af fordelene ved at bruge sociale medier til en virksomhed er:
- Interaktion med målgruppen
- Har en lang rækkevidde
- Det er målbart
- Del nemt information
- Velegnet til søgemaskinemarkedsføring
- Styrker brandidentiteten
- Øger antallet af besøgende på hjemmesiden
- Forøgelse af online tilstedeværelse
Hvordan kan du bruge sociale medier til din fordel?
Brug af sociale medier giver mange fordele. Foreløbige undersøgelser og fastlæggelse af en social mediestrategi er dog afgørende, før du bruger markedsføring på sociale medier. Flere fordele:
- Interaktion med målgruppen
- Lave omkostninger
- Bred rækkevidde
- Del nemt information
- Velegnet til søgemaskinemarkedsføring
- Styrker brandidentiteten
- Øger antallet af besøgende på hjemmesiden
- Forøgelse af online tilstedeværelse
Hvad omfatter markedsføring på sociale medier?
Marketing på sociale medier er en del af online markedsføring. I dette tilfælde bruges sociale medier netværk som et marketinginstrument. Markedsføring sociale medier omfatter opsætning af en strategi for sociale medier. Dette kan gøres i 6 trin.
- Bestem mål
- Bestem KPI’er
- Bestem målgruppe
- Bestem sociale mediekanaler
- Indholdsblanding
- Planlægning: indholdskalender
Hvad koster outsourcing af sociale medier?
Omkostningerne ved at outsource sociale medier afhænger af det ønskede indhold og hyppigheden af at sende beskeder. Jo oftere installation er nødvendig, jo højere omkostninger. Du kan vælge at hyre en freelancer eller et markedsføring bureau på sociale medier. Bruger du allerede et online marketingbureau? Spørg venligst dette bureau. De kan muligvis også hjælpe med markedsføring sociale medier.
2 kommentarer
Pingback: Hvorfor Du Skal Opret Email Til Virksomhed Og Dens Betydning
Pingback: Hvad Er Vækststrategi? Eksempler, Fordele Og Bedste Praksis