Den digitale postkasse er blevet en uundværlig del af vores liv. I dag skal du opret email til virksomhed for mange tjenester, køb og registreringer. Dette er en af grundene til, at det kan være så værdifuldt for en iværksætter at oprette en virksomheds email. På den måde kan du blive ved med at se træerne gennem den digitale skov og forhindre dig i at holde arbejde og privatliv adskilt. Ikke kun er klarhed et godt argument, men der er mange grunde til, at du måske overvejer en virksomheds email. Vi forklarer fordelene og hvordan man opret email til virksomhed.
Hvad er en virksomheds e-mailadresse?
Når folk tænker på en virksomheds emailadresse, tænker de ofte på deres email-udvidelse – for eksempel mail@virksomhedsguides.dk. Selvom noget som dette også er muligt, hvis du har dit domænenavn på internettet, er det ikke nødvendigvis tilfældet. Du kan også opret email til virksomhed med en Hotmail- eller Gmail-adresse; for eksempel ville en sådan e-mailadresse ligne virksomhed@hotmail.com. Prøv at undgå uprofessionelt udseende mailadresser, og hold det kort og godt med dit firmanavn.
Det, der generelt ikke anbefales, er at modtage en forretningsmail via din internetudbyder. Dette kan give problemer, hvis du nogensinde beslutter dig for at skifte. Udover at du vil miste en del email-trafik, betyder det også, at du skal kommunikere en ny e-mailadresse til dine kunder. Derudover kan nogle af dine kunder gå glip af emailen, eller du har muligvis ingen kontaktoplysninger. Dette gælder også for andre e-mailadresser, du skal tænke grundigt over din virksomheds email, fordi ændring senere kan give mange problemer.
Læs også: Markedsføring sociale medier til virksomheder: Den ultimative guide
Fordele ved at opret email til virksomhed
Du tror måske, at det er unødvendigt at opret email til virksomhed. Du har jo allerede din e-mailadresse, og hvad kunne være bedre end at have alt samlet ét sted? Generelt anbefales dette ikke. Der er en chance for, at du går glip af visse emails, hvis du for eksempel ikke tjekker din postkasse i en weekend. Du vil sikkert ikke gå glip af en vigtig opgave.

Professionelt udseende
En virksomheds e-mailadresse giver også et professionelt image og tillid. Det kan vække mistanke blandt kunder, når de modtager en faktura fra en e-mailadresse, der for eksempel ikke har navnet på din virksomhed i adresseoplysningerne. Hvis du bruger en erhvervsmail, sikrer du, at modtageren kan se, at mailen kommer fra den virksomhed, de handler med. Selvfølgelig vil en, du interagerer med mere uformelt, også forstå, at e-mail-beskederne er fra dig, men generelt forringer dette din professionalisme.
Klarhed
En anden fordel er, at du har mere overblik, når du holder dine private og erhvervsmail-adresser adskilt. Mange iværksættere modtager en stor mængde emails: tilbud, abonnementer, kundekommunikation og meget mere. Mange mennesker modtager også utallige emails på deres e-mailadresser. Det er derfor en skam, hvis du går glip af en vigtig virksomheds email, fordi alle supermarkedstilbud er øverst i din postkasse.
Genkendelighed
Udover at være mere professionel og tydeligere, giver det også en vis genkendelse, når du opret email til virksomhed. Når alt kommer til alt, ser modtagerne dit virksomhedsnavn oftere. Har du meget kontakt med kunder eller samarbejdspartnere, fungerer dine emails også som visitkort. Sørg for at afslutte hver e-mail med en venlig hilsen og for eksempel et logo for din virksomhed. Du kan gøre dette ved at sætte en signatur.
Outlook, udbyder eller et domænenavn?

Der er flere måder, du kan opret email til virksomhed til forretningsformål. Som beskrevet tidligere i denne artikel, er det generelt ikke tilrådeligt at oprette en e-mailadresse gennem din udbyder. Det kan ske, at du en dag vil skifte internetudbyder, og derfor skifter forlængelsen af din e-mailadresse navn. Det skaber en masse arbejde, fordi du skal kommunikere din nye virksomheds email adresse til dine eksisterende kunder. Hvad er så nyttigt? Der er en række muligheder for at opret en virksomheds email.
Gratis e-mailadresse
De fleste mennesker har en gratis e-mailadresse, for eksempel Google eller Microsoft. Disse udbydere er også velegnede til at oprette forretnings emailadresser. Dette fungerer på samme måde, som når du laver en privat adresse.
Betalt e-mailadresse
Det er vigtigt at vide, at du også kan oprette en betalt virksomheds email gennem disse parter, både hos Google Workspace og med Microsoft Outlook. Med disse versioner bruger du mere lagerplads, du modtager ikke annoncer, du kan bruge dit domænenavn (mail@virksomhedsguides.dk), og du kan bruge support. Der er også udbydere, hvor du registrerer dit domænenavn, når du opret email til virksomhed.
Ofte stillede spørgsmål
Kan jeg opret en virksomheds email adresse uden mit domænenavn?
Ja, det er muligt. For eksempel har du en hotmail.com eller -gmail.com udvidelse. Generelt ser dit domænenavn mere professionelt ud.
Hvor meget koster en virksomheds email adresse?
En firmamail-adresse behøver ikke at koste noget. Dette kan gøres gratis – ligesom med din personlige e-mailadresse. Mange udbydere tilbyder dig muligheden for at købe en virksomhedspakke, som giver dig mere lagerplads og dit domænenavn.
Hvad er en god virksomheds email adresse?
Det afhænger helt af dit valg. Generelt er det rart, hvis navnet på din virksomhed er synligt i virksomhedens email adresse; dette sikrer, at kunderne genkender dig. Prøv at undgå personlige navne; en faktura fra john@example.dk vækker mere mistanke end firmanavn@example.dk.