Close Menu
Start og vaekst din virksomhedStart og vaekst din virksomhed
    Hvad er hot

    Hvad er en brandstrategi, og hvad bør den bestå af?

    Hvad er optimering af billeder, og hvorfor er det vigtigt

    Hvad er søgeintention i SEO? Typer og eksempler

    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Start og vaekst din virksomhedStart og vaekst din virksomhed
    • Forside
    • Virksomheds
    • Iværksætter
    • Finansiering
    • Markedsføring
    • HR
    • Kontakt
    Start og vaekst din virksomhedStart og vaekst din virksomhed
    Home»Markedsføring»Hvad er online markedsføring? Og hvorfor det er vigtigt
    Markedsføring

    Hvad er online markedsføring? Og hvorfor det er vigtigt

    Hvad er online markedsføring? Typer, strategier og bedste praksis.
    Carl NielsenBy Carl Nielsen5 kommentarer8 Mins Read
    WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Tumblr
    Hvad er online markedsføring
    Share
    WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Reddit Telegram

    Enhver iværksætter er nu bekendt med begrebet online markedsføring. I dag kan enhver virksomhed kun overleve med online markedsføring. I dag starter en kundes søgning online, for hvor nemt er det bare at lede efter en løsning? For at få succes, skal en iværksætter overveje flere ting, når han implementerer online markedsføring.

    Hvad er online markedsføring?

    Der er flere synonymer for online markedsføring: internetmarkedsføring og digital markedsføring. Kort sagt er online markedsføring markedsføring af produkter, tjenester eller brands online. Disse kaldes også markedsføringsaktiviteter på internettet. Disse bruges til at nå virksomhedens mål. En virksomhed gør sig synlig online gennem online markedsføringsaktiviteter.

    En online markedsføring strategi i 7 trin

    En online markedsføring strategi er en plan eller metode for en organisations eller dens virksomheds langsigtede online markedsføringsaktiviteter. Dette giver dig mulighed for at nå din virksomheds (online) forretningsmål. Der er mange muligheder for online markedsføring, så det er klogt at lave en forundersøgelse og træffe velovervejede valg. Du kan gøre dette ved hjælp af syv trin. Har din organisation allerede lavet en markedsundersøgelse? Så kan vi bygge videre på dette.

    1. Beskriv virksomheden
      Hvad er virksomhedens mission og vision? Hvordan markedsfører virksomheden?
    2. Mål
      Opsæt online markedsføringsmålene (SMART). Hvad ønsker virksomheden at opnå online?
    3. Målgruppen
      Hvad er målgruppen, og hvem nås online? markedsføring plan giver dig allerede en masse information til dette.
    4. Konkurrent
      Hvad laver konkurrencen online? Dette er allerede blevet undersøgt i markedsføring planen eller markedsundersøgelsen. For at gøre dette skal du zoome ind på konkurrencens online præstation.
    5. De online markedsføring værktøjer
      Kanalerne kan fastlægges, når målgruppen og konkurrencen er kendt online.
    6. En handlingsplan
      Der er mange online markedsføringskanaler. Det er klogt at lave en handlingsplan. Hvilken kanal bruges på hvilket tidspunkt?
    7. Evaluer og juster
      Når planen implementeres, er overvågning og eventuel justering af ydeevnen afgørende.

    Læs også: Hvad er markedsføring analyse og strategi? Typer og metoder

    Forskellige former for online markedsføring

    Forskellige former for online markedsføring
    tips til online markedsføring

    Online markedsføring er en paraplybetegnelse for forskellige marketingværktøjer på internettet. Men hvilke varianter findes der?

    1. SEO: søgemaskineoptimering

    SEO er nok ikke et ukendt begreb. Men hvad betyder det helt præcist? Hvor skal du starte? SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization, også kendt som søgemaskineoptimering på hollandsk. Det er at forbedre et websted til at rangere højere i søgemaskiner, såsom Google. Det er meget anderledes end traditionel markedsføring.

    Det er værdifuldt at rangere højt blandt organiske søgeresultater, som er de resultater, som Google viser uden at være betalte annoncer. For at opnå dette skal en hjemmeside designes, så en søgemaskine kan læse den ordentligt og derfor bestemme værdien af hjemmesiden.

    Vigtige dele af SEO

    SEO kan opdeles i tre hoveddele:

    • Indhold: Indholdet på et websted er oplysningerne for en søgemaskine. Det er vigtigt at bruge de rigtige udtryk i en tekst. Dette giver en søgemaskine mulighed for at vide, hvad hjemmesiden er beregnet til. Hvad gør en potentiel kunde for at finde en virksomhed? Søgeordsundersøgelser kan udføres for at bestemme de rigtige ord, såsom Google Keyword Planner og Google Trends.
    • Teknisk optimering: Et websted skal være teknisk godt opbygget, så Googles algoritme kan læse og indeksere webstedet.
    • Linkbuilding: Linkbuilding finder ikke sted på selve hjemmesiden. Det er eksterne links til virksomhedens hjemmeside, også kendt som backlinks. For eksempel placerer en blog et link til virksomheden. Derudover kan likes, delinger og rækkevidde på sociale medier også påvirke Googles resultater.

    SEO påvirker ikke en position i en søgemaskine fra den ene dag til den anden. Dette er en lang proces og kan tage uger eller endda måneder. Derfor er resultatet af SEO mere udfordrende at måle end SEA.

    2. SEA: søgeannoncering

    SEA lyder det samme som SEO. Alligevel er der stor forskel. SEA betyder søgemaskineannoncering, også kendt som søgemaskineannoncering på hollandsk. En hjemmeside betaler sig for at rangere højt for et specifikt søgeord med en annonce i Google. Dette er en strategi til at nå kortsigtede mål. Resultater kan opnås hurtigt med SEA. Men hvilken søgemaskine skal en virksomhed annoncere med? Et oplagt svar: Google. Derfor ejer Google 95 % af markedsandelen og er den største søgemaskine.

    3. Email markedsføring

    Mange virksomheder bruger email markedsføring. Dette gør det muligt at sende information direkte til den (potentielle) kunde. Email markedsføring er et udbredt kommunikationsmiddel i B2B og B2C. Men hvad er afgørende for denne form for markedsføring? Konkurrencen er høj, da mange virksomheder bruger email markedsføring. Derfor er det klogt at starte med en plan. En solid plan kan forhindre spildtid på ødelagte e-mails.

    Start email markedsføring

    Stil flere spørgsmål, før du bruger email markedsføring:

    • Hvad er målene med email markedsføring?
    • Hvem er modtagerne/læserne af e-mails?
    • Hvor ofte skal en e-mail sendes?
    • Hvilke emner er dækket i e-mailen?
    • Hvordan hænger email markedsføring sammen med andre markedsføring værktøjer?
    • Hvordan måles resultatet af email markedsføring?

    Også målgruppen, der allerede er fastlagt i markedsføring planen, bør tages i betragtning. Hvis ikke, kan det være klogt at lave en markedsføringsplan først.

    4. Markedsføring på sociale medier

    Markedsføring på sociale medier
    markedsføring via sociale medier

    Et væsentligt element i en fremragende online markedsføring strategi er markedsføring på sociale medier. Sociale mediekanaler giver dig mulighed for at kontakte nye og eksisterende kunder direkte. På grund af de mange platforme er der en passende platform for enhver virksomhed til at udøve markedsføring på sociale medier. Men hvordan kan du bedst bruge markedsføring på sociale medier? Det er vigtigt at udføre grundige foreløbige undersøgelser og ikke blot at offentliggøre online udtalelser på sociale medier. Det er klogt at udarbejde en social medieplan for at træffe strategiske valg.

    5. Display annoncering

    Alle har set det: særlige billedannoncer på en hjemmeside. Disse er displayannoncer. De er også kendt som visninger af bannere til folk på et websted og i apps. Displayannoncer kan ses som digitale avisannoncer, det vil sige onlineannoncering.

    Hvorfor bruge displayannoncering?

    Displayannoncering er en form for onlineannoncering og kan have stor merværdi på et bestemt tidspunkt i kunderejsen. Displayannoncering kan bruges på et bestemt tidspunkt i kunderejsen. Har den potentielle kunde f.eks. allerede søgt efter en løsning på Google, men endnu ikke foretaget et køb? Ved efterfølgende at vise displayannoncer kan kunden stadig foretage et køb. Han bliver mindet om af udstillingsannoncerne og lokket til at købe.

    Forskellige displaynetværk
    Displayannoncering kan bruges på forskellige netværk. Bestem, hvor målgruppen er placeret, og hvad der passer til virksomheden.

    6. Affiliate markedsføring

    Annoncering på en anden hjemmeside? Eller tjene penge med din succesfulde hjemmeside? Dette kan gøres gennem affiliate markedsføring. Affiliate markedsføring er et onlineværktøj, hvorigennem et websted promoverer en annoncørs produkter eller tjenester ved hjælp af et hyperlink. Overvej for eksempel en anmeldelse af en tandbørste, som indeholder et link til, hvor tandbørsten kan købes.

    Start som annoncør:

    Fordelen ved at starte affiliate markedsføring som virksomhed er, at det kun koster penge, når det giver noget. For eksempel skal en annoncør kun betale, når nogen klikker eller efter en vellykket gennemførelse af et køb, afhængigt af den aftale, der er indgået med udgiveren.

    Start som udgiver:

    En udgiver, også kendt som en affiliate, har en social medieprofil, hjemmeside eller blog med mange besøgende/følgere. En udgiver tjener penge ved at dele hyperlinks. Hyperlinks skal være attraktive for besøgende/følgere. En udgiver tjener kun penge, når der klikkes på hyperlinket, eller noget er købt.

    7. Influencer markedsføring

    Et varmt emne i disse dage: Brug af influencers til en virksomhed. At hyre en influencer kan være en effektiv måde at promovere et produkt eller en tjeneste på og også levere brugergenereret indhold. Når en virksomhed engagerer en influencer, kaldes dette også et samarbejde. Dette samarbejde giver en virksomhed mulighed for at nå ud til nye målgrupper, der tilhører målgruppen.

    Influencers rangeres ofte ud fra antallet af følgere, de har på sociale medier. Dette antal følgere er dog kun nogle gange lig med rækkeviddestørrelsen. Ønsker du et klart indtryk af en influencer, kan du bede om et mediekit. Her viser influenceren, hvilke resultater han opnår med postet indhold, og hvad hans målgruppe er.

    Samarbejd med en influencer:

    Vil du have en influencer til at promovere et produkt? Der kan! For eksempel kan mikro-influencers gøre dette i bytte for produkter. Dette er ofte begrænset til mobil markedsføring, der hovedsageligt når ud til kunderne gennem mobilt indhold på sociale medier. Vær selektiv, når du indgår et samarbejde. Find på forhånd ud af, om en influencer har følgere, der passer til målgruppen.

    Så der er mange forskellige muligheder for online markedsføring. Gennem et godt mix og flow af kanaler kan en virksomhed skabe en såkaldt omnichannel-strategi bestående af flere marketingkanaler.

    Ofte stillede spørgsmål

    Hvad er online markedsføring?

    Online markedsføring, også kendt som online annoncering, er kort fortalt markedsføring af produkter, tjenester eller brands via internettet. De er også kendt som alle markedsføringsaktiviteter på internettet. Gennem disse markedsføringsaktiviteter gør en virksomhed sig selv synlig online. Dette er noget, der er essentielt at omsætte i praksis for en virksomheds overlevelse, nu og i fremtiden.

    Hvorfor bruge online markedsføring?

    I dag kan næsten alle målgrupper findes online (via internettet), og mange indkøb foregår online. Når nogen har et problem, begynder de først at google efter en løsning. Gennem online markedsføring eller annoncering kan en virksomhed øge sin rækkevidde og dermed nå sine forretningsmål.

    Hvad er en online marketingstrategi?

    En online marketingstrategi er en plan eller metode for en organisations langsigtede online marketingaktiviteter. Med denne plan eller metode kan en organisation nå sine forretningsmål.

    affiliate markedsføring dansk markedsføring danske iværksættere email markedsføring finans influencer markedsføring hjælp til iværksættere hvad betyder markedsføring hvad er markedsføring hvad er online markedsføring hvordan laver man markedsføring influencers markedsføring iværksættere markedsføring affiliate markedsføring online markedsføring på sociale medier markedsføring sociale medier markedsføring via sociale medier sociale medier som markedsføring støtte til iværksættere tips til online markedsføring
    Share. WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn
    Previous ArticleHvad er markedsføring analyse og strategi? Typer og metoder
    Next Article Markedsføring sociale medier til virksomheder: Den ultimative guide

    Relaterede indlæg

    Hvad er en brandstrategi, og hvad bør den bestå af?

    Hvad er Demand Generation: Den skjulte kraft bag salg

    Hvad er vækststrategi? Eksempler, fordele og bedste praksis

    LinkedIn markedsføring strategi for din virksomheds succes

    Hvad er Inbound Marketing? Definition, typer og eksempler

    Hvad er Prisstrategi for at få det Maksimale Overskud

    View 5 Comments

    5 kommentarer

    1. Pingback: Markedsføring Sociale Medier Til Virksomheder I 2024

    2. Pingback: Hvad Er Iværksætter Netværk? Tips Og Strategier 2024

    3. Pingback: Hvad Er Inbound Marketing? Definition, Typer Og Eksempler

    4. Pingback: LinkedIn Markedsføring Strategi For Din Virksomheds Succes

    5. Pingback: 13 Søgemaskiner, Der Fører An I Kampen Ud Over Google 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    Gå ikke glip af

    Hvad er en brandstrategi, og hvad bør den bestå af?

    By Carl Nielsen

    Brandstrategi definerer som et sæt handlinger, der skal føre til et specifikt mål, og som…

    Hvad er optimering af billeder, og hvorfor er det vigtigt

    Hvad er søgeintention i SEO? Typer og eksempler

    Hvad er influencer marketing? Strategi, fordele og eksempler

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Forside
    • Om os
    • Privatlivspolitik
    • Vilkår og betingelser
    • Ansvarsfraskrivelse
    • Kontakt
    © 2025 Virksomhedsguides. Alle rettigheder forbeholdes.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.