Netværk er meget vigtigt for iværksættere. Et godt iværksætter netværk er et værdifuldt bidrag til en virksomhed. Personale med deres eget stort netværk kan også være meget værdifulde. Mange mennesker har dog svært ved at netværke og efterlade et positivt indtryk. At tale med fremmede kan især være svært for introverte. Heldigvis findes der flere tips og tricks til at lære at netværke i Danmark. Dette vil gøre netværk meget nemmere.
Hvad er netværk?
Netværk diskuteres ofte i erhvervslivet. Men hvad betyder netværk egentlig? Netværk er at etablere relationer mellem mennesker, der kan hjælpe hinanden eller andre, både til arbejde og privatliv – altså at lære nye kontakter at kende. Dette kan gøres på forskellige måder og ved forskellige lejligheder, såsom netværksmøder og konferencer (tip: saml visitkort). Erhvervsgrupper i området kan arrangere drinks og receptioner for at opbygge et regionalt iværksætter netværk i Danmark.
Med LinkedIns ankomst kan du også netværke online, for eksempel for at finde et nyt job. Ved at skabe relevante forbindelser på LinkedIn udvider du dit netværk. Arbejder nogen i en stor virksomhed? Så kan mødet med nye kolleger udvide netværket. Netværk for iværksættere handler om at skabe og vedligeholde kontakter.
Fordelene ved et stort iværksætter netværk
Er du endnu ikke overbevist om magten ved netværk, eller er du usikker på, om iværksætter netværket er vigtigt? Netværk har mange fordele, som vist nedenfor. Der er endnu mange flere fordele ved at netværk for iværksættere.
Har du problemer med at finde noget? Så kan du nemt ringe til dit iværksætter netværk: Jo større netværk, jo mere viden har du.
- Det giver positive anbefalinger.
- Det letter indgåelse af partnerskaber.
- Det øger rækkevidden af en virksomhed.
- Det forbedrer din synlighed og din virksomheds synlighed.
- Det forbedrer dit og din virksomheds omdømme.
- Det giver et ekspert og erfarent indtryk af et felt.
- Møde fremtidige kunder, partnere, leverandører, medarbejdere og endda venner tidligere.
- Er du usikker på en forretningsidé? Derefter kan du dele denne idé med fagfolk i netværket for iværksættere og bruge dem som klangbund.
- Det giver aktuel indsigt i feltet; folk er i starten tilbøjelige til at dele nye udviklinger. Det giver dig markedsinformation.
- Det kan give adgang til visse muligheder og produkter i branchen.
- Netværk for iværksættere kan resultere i direkte ordrer.
Læs også: Hvad er online markedsføring? Og hvorfor det er vigtigt
Opbygning af et iværksætter netværk i Danmark

Når vi tænker på et iværksætter netværk, tænker vi ofte kun på relationer af forretningsmæssig karakter. Men venner og familie hører også til dit iværksætter netværk. En ven er også et forhold, der kan hjælpe dig professionelt og privat.
Men hvordan udvider du dit iværksætter netværk? Alle netværker når som helst og hvor som helst. Skal du have en samtale med en du kender? Så vedligeholder du allerede dit eksisterende netværk. Du kan netværke nemt, professionelt og effektivt på netværkssider som LinkedIn. Søg efter relevante personer i feltet og tilføj dem. I en kort besked kan du præsentere dig selv og forklare, hvorfor du vil oprette forbindelse via LinkedIn. I dag er dette måden at netværke online på.
- Øjeblikke til fysisk netværk:
- kongresser
- Værksteder
- Møder
- Netværksarrangementer i Danmark
- Netværksdrinks
- Uddannelse
- Receptioner
Tips til at opbygge et netværk i Danmark
Netværk i Danmark kan være spændende. Ikke alle kan lide netværk. Det er også mindre nemt at henvende sig til nogen offline end online. Hvordan starter en iværksætter en god samtale med nye kontakter? De 6 tips nedenfor hjælper dig med dette.

1. Forberedelse
Skal du til netværksmøde? Så er det klogt, at du gennemgår gæstelisten inden mødet. På den måde ved du, hvem der kommer, og under et iværksætternetværksmøde kan du fokusere på personer med en interessant profil til en samtale.
2. Indtag en åben holdning
Det er nemmere at finde en diskussionspartner ved netværksmøder ved at indtage en åben holdning. Det gør det nemmere for nye mennesker at få kontakt med en fremmed, og en samtale flyder lettere. Dette giver dig også personlig vækst. Det er værd at netværke og gøre dig selv sårbar. Kun på denne måde bliver det nemmere.
3. Tilbyd et lyttende øre
Lyt godt efter og vis, at du er interesseret. En netværkssamtale er ikke envejstrafik. Vær nysgerrig, vis initiativ og stil spørgsmål. Prøv at huske samtalerne godt. Udskiftning af et visitkort er en nyttig påmindelse til senere kontakt. Tak folk, for den gode diskussion.
4. En elevatorplads
Forbered en elevatorplads. I en elevatorpitch præsenterer en iværksætter sig selv eller sin virksomhed inden for 30 sekunder til 2 minutter. Dette hjælper dig med at netværke med succes. Ved at forberede en elevatorpitch kan du altid besvare spørgsmål som: “Fortæl mig om dig selv?” eller ‘Hvilken slags virksomhed har du?’. En elevatorplads skal besvare en række spørgsmål:
Personlig elevatorplads
- Hvem er du?
- Hvad arbejder du med?
- Hvad kan du gøre? Hvilke færdigheder har du?
- Hvad er dine kernekvaliteter?
- Hvad kigger du efter?
Firmaelevatorplads
- Hvilken virksomhed er dette?
- Hvad er virksomhedens ekspertise?
- Hvorfor gør virksomheden dette?
- Hvilke problemer løser virksomheden?
- Hvad er virksomhedens særpræg?
- Afslut med en god opfordring til handling eller stil et spørgsmål.
Det vigtigste er, at banen klæber. Det skal være tydeligt, hvad du vil formidle med banen. Vær kreativ, sørg for, at banen er original, og skab interesse.
5. Vis ægte interesse
Vis interesse for andre. Iværksættere kan godt lide at fortælle om sig selv og deres virksomheder. Stil spørgsmål til andre iværksættere og vis interesse for deres virksomheder under en samtale.
6. Kontakt efterfølgende
Mødet er slut, og du har udvekslet en række forskellige visitkort med interessante mennesker. Det slutter ikke der. Ved at slå disse fagfolks profiler op efter et møde og tilføje dem, vil de huske dig. Dette er det vigtigste trin i iværksætter netværk møder; interessante mennesker bør ikke glemme dig. At vedligeholde et netværk er afgørende.
Byg et online netværk med LinkedIn

LinkedIn er den sociale medieplatform, hvorpå der skabes kontakter i business-to-business-sektoren. Du kan komme i kontakt med interessante fagfolk på LinkedIn på forskellige måder. Vis din (succesfulde) karriere på LinkedIn. For eksempel hvilke studier du er i gang med eller har lavet og hvilke job (og stillinger) du har (havde).
Særlige LinkedIn-grupper
Der er særlige grupper på LinkedIn for specifikke områder og interesseområder. Hvis du tilslutter dig dette, kan du komme i kontakt med ligesindede. Det skal du ofte have lov til af en administrator.
Interessante profiler klik
LinkedIn fungerer også som en slags søgemaskine. Fordi fagfolk nævner relevante ord om deres job eller felt i deres overskrifter, er de nemme at finde for disse søgeord. Klikker du på en profil? Så er der en god chance for, at den person, hvis profil tilhører dig, får en notifikation om, at du har kigget på hans profil.
Send interessante beskeder
På LinkedIn kan beskeder spredes som en steppebrand. Ved at dele et interessant budskab øger du din rækkevidde. Dette kan bringe dig i kontakt med andre interessante fagfolk. Derudover kan det også være værdifuldt at deltage aktivt i beskeder fra andre. Ved at være aktiv på LinkedIn kan du endda udvikle dig til en LinkedIn influencer.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad skal du være opmærksom på, når du netværker?
Vær social. En netværkssamtale skal være interessant. Derudover skal du lytte grundigt og stille spørgsmål, dette viser ægte interesse. Kan du hjælpe nogen med din ekspertise? Tilbyd derefter hjælp eller del information, så du også kan bede en anden om information.
Hvad betyder netværk for iværksættere?
Netværk for iværksættere er at skabe og vedligeholde sociale kontakter. Dette gælder både til erhvervsmæssige og private formål og kan foregå online og offline.
Hvad laver en netværker?
En netværker er en person, der har specialiseret sig i at skabe og vedligeholde kontakter, både online og offline. Dette er især vigtigt for iværksættere og folk i en kommerciel position. En netværker er en god samtalepartner.
1 kommentar
Pingback: Udfordringer For Kvindelige Iværksættere I Danmark 2024