Ved at udføre markedsundersøgelser vil du afgøre, om dine planer er gennemførlige, og hvilket marked du vil beskæftige dig med. Markedsundersøgelser går ud på at undersøge muligheder og trusler på et bestemt marked og identificere målgruppen. På denne måde lærer du dine potentielle kunder og deres egenskaber at kende. Ud over kunderne er konkurrence et væsentligt aspekt af markedsundersøgelser. Hvad gør de bedre, og hvordan kan du adskille dig fra konkurrenterne? God markedsundersøgelse vil hjælpe dig med at erobre markedet med din virksomhed.
Komponenterne i markedsundersøgelser:
Markedsundersøgelse handler om at kortlægge markedet for et nyt produkt eller en ydelse. Markedsundersøgelser består af tre dele: en brancheundersøgelse, en konkurrenceanalyse og en kundeundersøgelse. Hvis det er for en eksisterende virksomhed, kan yderligere vækst i markedet også overvejes. Markedsundersøgelser afslører muligheder og trusler, som derefter kan reageres på.
Læs også: Hvad er markedsføring? hvorfor er markedsføring vigtig?
1. En brancheundersøgelse
En iværksætter kan afgøre, om hans forretningsidé er gennemførlig gennem brancheforskning. Under brancheundersøgelsen defineres branchens sundhed. Du kan f.eks. finde oplysninger om antallet af virksomheder, der er gået konkurs i en bestemt sektor. Det er også interessant at se på årsregnskaber og uddrag af virksomheder i en bestemt branche. Ved at udføre industriundersøgelser kan du bestemme, hvor sund den branche, du vil starte en virksomhed, er. Brancheforskningen identificerer også de førende konkurrenter. Det er vigtigt at vide, hvilke sammenlignelige produkter og tjenester potentielle konkurrenter tilbyder, og til hvilken pris. For hvad gør den potentielle konkurrent unik?
Derudover afhænger gennemførligheden af en virksomhed af forskellige udviklinger. For eksempel har it-sektoren en betydelig mangel på kvalificeret personale. Denne knaphed skaber mange muligheder for startende iværksættere i IT-sektoren. En branche med stor konkurrence er mindre attraktiv. Hvis der for eksempel er et overskud af revisorer, falder satsen for en begyndende selvstændig revisor. Det gør branchen mindre attraktiv.
2. Konkurrenceanalysen

Hvornår er en ny virksomhed succesfuld? Virksomhedens særpræg er afgørende herfor. Hvad gør virksomheden unik i forhold til konkurrenterne? Overvej for eksempel at være bedre eller billigere end konkurrenten. At lave en konkurrenceanalyse er værd at overveje for at finde ud af, hvordan man adskiller sig. En konkurrenceanalyse identificerer konkurrenternes styrker og svagheder og sammenligner dem med styrker og svagheder i din egen virksomhed.
Som iværksætter skal du forholde dig til direkte og indirekte konkurrenter. Direkte konkurrenter tilbyder et lignende produkt eller service. I modsætning hertil tilbyder indirekte konkurrenter et produkt eller en tjeneste, der er et alternativ til dit produkt eller din tjeneste. For eksempel kan en indirekte konkurrent også være en virksomhed med et lignende produkt eller en service, men som fokuserer på en anden region.
Flere ting er vigtige at vide om konkurrencen:
- Hvilken målgruppe henvender konkurrenten sig til?
- Hvilke produkter og tjenester tilbyder konkurrenterne?
- Hvilken pris eller timepris opkræver konkurrenten?
- Hvad er konkurrentens brand awareness?
3. En kundeundersøgelse
Der skal kunder til, for at en virksomhed kan eksistere. Gennem en kundeundersøgelse kan du identificere potentielle kunder for virksomheden. Med kvantitativ forskning kortlægger du også størrelsen på målgruppen. Kundeundersøgelser er også med til at afgøre, hvorfor kunderne ønsker at købe et produkt eller en service og kundens ønsker og behov.
Når der er en bestemt målgruppe, er det væsentligt at kende til den. Ved at have den rette viden om målgruppen kan vi reagere på kundens ønsker og behov og så lokke kunden til at foretage et køb.
Generelle karakteristika for kunden:
De generelle karakteristika for en kunde giver vital information til en forretningsstrategi. Undersøg derfor kundens generelle karakteristika:
- Demografi: køn, alder, filosofi, indkomst osv.
- Geografi: hvor befinder kunderne sig?
- Adfærd: hvornår og hvor ofte bruger de produktet eller tjenesten?
- Psykologi: kundens livsstil og interesser
Når denne information er indhentet, kan der også dannes en persona ud fra egenskaberne for at afklare, hvem målgruppen er. En persona er et fiktivt kundekort, der indeholder alle den ideelle kundes information. Dette omfatter oplysninger som alder, indkomst, hjemmesituation, karaktertræk, internetbrug, kundens mål og kundens frustrationer.
Kunderejsen: kundens rejse
En sigende del af en kundeundersøgelse er kunderejsen. Det er den rejse, som kunden tager indtil efter købet. En kunde har kontaktmomenter med en virksomhed før og efter køb, også kaldet touchpoints. Det er vigtigt at kontakte den (potentielle) kunde på det rigtige tidspunkt for at give dem de oplysninger, de har brug for.
Et eksempel på en kunderejse:
- Samvittighed
- Betragtning
- Køb
- Service
- Loyalitet
Det er essentielt at bruge den rigtige kanal på det rigtige kontaktøjeblik, så den (potentielle) kunde let kan rejse gennem kunderejsen. Det ultimative mål er at få loyale kunder. Fordi loyale kunder er tilbagevendende kunder, der spreder positiv information om en virksomhed, vil en loyal kunde ikke hurtigt skifte til konkurrenten.
En kundetilfredshedsundersøgelse:

Forskellige undersøgelser kan udføres yderligere for at forbedre virksomhedens vækst som iværksætter. Dette omfatter en kundetilfredshedsundersøgelse, en undersøgelse om brandbevidsthed og en imageundersøgelse.
En kundetilfredshedsundersøgelse er kun for en eksisterende virksomhed og eksisterende kunder. En kundetilfredshedsundersøgelse kan hjælpe med at afgøre, hvor der stadig kan opnås overskud, eller hvad kunderne mener, der gør virksomheden unik. Tilfredse kunder er afgørende, og de er exceptionelt loyale kunder.
Du kan fortsætte med at innovere og optimere baseret på en kundetilfredshedsundersøgelse. En kundetilfredshedsundersøgelse kan gennemføres på forskellige måder. Med kvalitativ research undersøger du en lille gruppe kunder og dykker dybere ned i sagen. En kvalitativ undersøgelse kan hjælpe med at finde specifikke detaljer vedrørende modtagelsen af dit produkt. For eksempel kan kvalitativ forskning vise, at kunder har brug for en ekstra service eller et produkt. Alligevel kan kvalitativ forskning også vise svaghederne, eller om tjenesten eller produktet kan holdes ved lige for et bestemt marked.
Metoder til en kundetilfredshedsundersøgelse:
- Online undersøgelser
- Telefonundersøgelser
- En fokusgruppe: også kaldet gruppediskussioner med kunder
- Interviews med kunder
Virksomhedens identitet og virksomhedens image

Som ny virksomhed vedtages en bestemt virksomhedsidentitet. Sådan identificerer en virksomhed sig selv. Spørgsmålet er dog, om virksomhedens image er det samme som virksomhedens identitet. Virksomhedens image er det billede, som kunderne har af en virksomhed. Den ønskede situation er naturligvis, at billedet matcher identiteten. Eksempelvis kan en undersøgelse teste, om målgruppen ser virksomheden som ønsket, og hvad der kan forbedres.
Brandkendskabet
Brandkendskab er en vigtig indikator for mange virksomheder. Dette er forståeligt, fordi kunderne er mere tilbøjelige til at ende med en virksomhed, de allerede kender. Det er nyttigt at se brandbevidstheden. Dette giver dig mulighed for at måle, om brand awareness er blevet bedre over tid. Det har også en merværdi ved at få indsigt i konkurrenternes brandkendskab. Dette kan sammenlignes med din brand awareness. I den mest ideelle situation er top-of-mind nået. Dette er det brand, som kunden skal tænke på først til et specifikt behov.
En marketingplan baseret på markedsundersøgelser
Baseret på markedsundersøgelsen kan en stor del af en marketingplan allerede gennemføres. En stor del af SWOT-analysen til marketingplanen er jo allerede gennemført. Virksomhedens styrker, svagheder, muligheder og trusler skal kortlægges til markedsføringsplanen. Målgruppen er også allerede blevet fastlagt og undersøgt i markedsundersøgelsen.
Markedsføringsmål kan fastlægges ud fra SWOT-analysen og målgruppebestemmelse. Herefter kan virksomhedens virksomhedsidentitet fastlægges, og marketingmixet kan gennemføres.
For marketingmixet skal du udfylde de 4 væsentlige aspekter:
- Produkt
- Placere
- Forfremmelse
- Pris
Efter fastlæggelse af marketingmixet kan marketingbudgettet fastlægges, og der kan laves en handlingsplan for marketingaktiviteterne.
4 kommentarer
Pingback: Hvad Er Markedsføring? Hvorfor Er Markedsføring Vigtig?
Pingback: Hvad Er Markedsføring Analyse Og Strategi? Typer Og Metoder
Pingback: Hvad Er Online Markedsføring? Og Hvorfor Det Er Vigtigt 2024
Pingback: 10 Bedste Iværksætter Ideer, Der Er Værd At Starte I 2024