Der er meget at overveje, når du start en virksomhed i Danmark, lige fra at skrive en forretningsplan til at sætte økonomiadministrationen op. At starte en virksomhed er noget andet end noget, du gør. Begyndende iværksættere har brug for hjælp til at finde ud af, hvor de skal starte. De vigtigste ting er listet nedenfor.
Start din egen virksomhed
Hvis nogen ønsker at blive iværksætter, skal han først være klar over, hvilken type virksomhed han vil starte. Det tager meget tid at start en virksomhed i danmark. Det skyldes, at god forskning er afgørende. Du skal vide alt om kunderne, konkurrencen, den bedst egnede juridiske form, den økonomiske administration, skatter, finansiering, forsikringer, erhvervslokaler, markedsføring og personale. Derudover er det at skrive en forretningsplan et solidt grundlag for at starte en virksomhed.
Skriv en forretningsplan
At udarbejde en forretningsplan er en af de vigtigste ting, før du går i gang. En forretningsplan er en plan, der beskriver, hvordan og hvad du vil sætte op. At skrive en forretningsplan er en måde at få indsigt i forretningsidéens iværksætterevner, mål, markedsposition og gennemførlighed.
Forretningsidé
Det første skridt, når du start en virksomhed, er at udvikle en god idé. Nogle mennesker starter deres egen virksomhed baseret på deres hobby. Andre starter noget helt nyt, såsom en netbutik. Nogle mennesker udvikler en intelligent forbedring af et eksisterende produkt eller en tjeneste. Det er vigtigt at tænke grundigt over et spændende nichemarked. Det er valgfrit, om du starter med en lav eller høj investering.

Nedenstående oversigt viser nogle af de sektorer, hvor en virksomhed kan startes:
- Online butik
- Informationsteknologi
- Sundhedspleje
- Catering branche
- Konstruktion
- Uddannelse
- Kurer
Læs også: Kapitalfonde oversigt | Sådan får du kapitalfonde i Danmark
Kom med et firmanavn
Det næste skridt til at start en virksomhed er at udvikle et virksomhedsnavn. Et godt firmanavn betyder mere end blot et navn. Prøv at skabe et navn, der tydeliggør, hvad din virksomhed står for, og hvad du laver. Med et klart handelsnavn kan du øge din rækkevidde.
Et firmas navn er kort, enkelt, originalt og unikt. Gå efter et tilgængeligt navn, der endnu ikke er brugt i den valgte branche. En virksomhedsnavngenerator er et værktøj, der kan hjælpe dig med at vælge et originalt firmanavn.
Du kan frit vælge et firmanavn, men du skal overholde reglerne. For eksempel må et firmanavn ikke være for lig en konkurrents, og bedrag er også forbudt.
Valg af juridisk form for virksomheden
Når du start en virksomhed i danmark, skal det først fastslås, hvilken juridisk form, der passer bedst til virksomheden. Det er vigtigt at vælge den rigtige juridiske form for din virksomhed. Retsformen afgør fx, hvem der hæfter, hvis virksomheden har gæld. Skattepligter og stiftelseskrav er også afgørende forhold, der spiller en rolle ved valg af juridisk form.
De fleste selvstændige vælger en enkeltmandsvirksomhed som deres juridiske form. Når du starter med mediværksættere, vælges det generelle partnerskab som regel.
Derudover vælges ofte en privat virksomhed som virksomhedsform. Fordelen ved et anpartsselskab (BV) er, at privat ejendom ikke er i fare i tilfælde af konkurs eller hæftelse for selskabet. Startere starter normalt med en enkeltmandsvirksomhed eller partnerskab og skifter til en BV, når virksomheden tjener tilstrækkeligt med overskud.
Opret et CVR-nummer til din virksomhed
Du har valgt en virksomhedsform og navn. Da du planlægger at tjene mere end 50.000 kr. årligt, er det nu det perfekte tidspunkt at oprette dit CVR-nummer.
Oprettelse af et CVR-nummer kræver dit private NemID og en NemID-medarbejders underskrift. Klik på dette link for at registrere din virksomhed hos VIRK og generere et CVR-nummer.
Økonomisk administration

Som selvstændig er du juridisk forpligtet til at føre journaler. Det er meget vigtigt at oprette en god økonomisk administration. Mange mennesker oplever, at regnskab er en barriere for selvstændig virksomhed. En startende iværksætter er ofte bange for, at han ved for lidt om regnskab.
Med et regnskabsprogram kan alle selvstændige lave regnskab uden at vide noget om det. Regnskabssoftware gør det nemt og hurtigt at holde styr på fakturaer og oprette en profit- og tabskonto, når du start en virksomhed. Dette gør forretningsadministration let at administrere i små virksomheder.
Er du god til computere, kan du også arbejde med Excel. Uanset om det drejer sig om en mindre enkeltmandsvirksomhed eller en større virksomhed, skal begge indsamle data fra økonomiforvaltningen for skattevæsenet.
Hvad indgår i økonomiadministration?
- Alle økonomiske data omfatter kvitteringer, fakturaer, kontoudtog, udgifter og indtægter.
- Aktiver, gæld, rettigheder og forpligtelser.
- Debitor-, kreditor- og lageradministration.
- Resultatopgørelse og balance ( resultatopgørelse ).
- Lønadministration.
- Tidsregistrering og rejseregistrering.
Selvangivelsesadministration
Med virksomhedsadministration skal du beskæftige dig med salgs-, indkomst- eller selskabsskatter. Du er forpligtet til at oplyse tallene herfor via selvangivelser. Disse selvangivelser skal du kunne fremvise til skattevæsenet i flere år. Det ville hjælpe, hvis du beholdt din administration i flere år.
Skatter
Enhver iværksætter kvalificerer sig hos skattemyndighederne og skal betale skat. Der er forskellige typer af skatter for iværksættere. En iværksætter skal håndtere omsætningsskat (moms), indkomstskat og selskabsskat.
Finansiering når du start en virksomhed i Danmark
Mange iværksættere har brug for finansiering for at start en virksomhed i danmark. De fleste iværksættere låner i banken eller modtager penge fra investorer. Investorer ønsker at investere en del af deres egen kapital i en virksomhed med potentiale. Du overbeviser potentielle investorer med et pitch.
Kun nogle startere har brug for finansiering. En betydelig startkapital er værdifuld, men kun nogle gange nødvendig. Når det er muligt at drive forretning hjemmefra, kan en god internetforbindelse være nok til at oprette en virksomhed online. En person med et teknisk erhverv, der kræver flere materialer, kræver mere betydelig kapital.
Et erhvervslokale
Startende iværksættere starter normalt en virksomhed hjemmefra. Men hvis du vil åbne en butik, har du brug for forretningslokaler. Som startende iværksætter har man ofte ikke ressourcer til at købe erhvervslokaler. Derfor foretrækkes det at leje en erhvervslokale. Det ville hjælpe, hvis du tænkte over følgende punkter:

Erhvervsrum
Det ville hjælpe, hvis du først overvejede, hvilken virksomhedsplads der gælder for dig.
- Mellemstore erhvervslokaler
- Kontorer
- Øvelsesrum
- Andre erhvervslokaler
Hvis du ikke ejer en butik eller cateringvirksomhed, falder din virksomhed automatisk ind under ‘andre erhvervslokaler.’ I så fald er du ikke bundet til en minimum eller maksimum lejeperiode. Du kan til enhver tid starte udlejningen.
Overflade
Du skal være klar over, hvad du leder efter. Hvor meget plads har du brug for til din virksomhed? Ved fastlæggelse af overfladearealet er det vigtigt at tage højde for virksomhedens vækst. At købe en erhvervsejendom og overveje vækst er en god investering.
Beliggenhed
Placeringen af en virksomhed er kritisk. Iværksættere ønsker at være let tilgængelige. Rigelig parkering og nærliggende stationer eller busstoppesteder er også nyttige. En god placering vil dog også koste mere.
Forretningscenter
En billigere mulighed er at etablere en virksomhed i et erhvervscenter. Du har så din kontorplads, men deler udgifterne til ledige faciliteter med andre lejere.
Flex plads
Et flex skrivebord er en mulighed, hvis du vil starte endnu mere ubetydeligt. Så kan du leje en arbejdsplads pr. Du kan også netværke og sparre med andre selvstændige i en fleksibel arbejdsplads.
Skat og moms
I de fleste tilfælde er erhvervslokaler fritaget for moms. Det kan dog være mere fordelagtigt at beskatte lejen med moms. Udlejer kan drøfte med lejer, om man skal vælge skattepligtig leje. Der er mere om dette på Skattestyrelsens hjemmeside.
Bortset fra momsen kan du skattemæssigt trække alle omkostninger til dit forretningslokale fra din virksomheds indtægter.
Kontakt til kommunen
Når du har fundet en erhvervsejendom, er det klogt at kontakte kommunen om eventuelle udstykningsplaner eller miljøtilladelser.
Markedsføring

Når du start en virksomhed i Danmark, er det meget vigtigt at markedsføre en ny virksomhed, og det er en af de ting, der gør en virksomhed succesfuld. Markedsføring kan også hjælpe dig med at skaffe kunder.
Mærke og navn
En startende iværksætter bør holde sit firmanavn så enkelt som muligt. Navnet skal være tilgængeligt for kunderne at huske, hvilket øger virksomhedens brandbevidsthed.
Firmalogo og virksomhedsidentitet
Når firmanavnet er fastlagt, skal du overveje logoet. Logoet er også en af de vigtigste ting i opbygningen af brand awareness. Samtidig skal du tænke over den virksomhedsidentitet, der hjælper kunderne med at genkende virksomheden hurtigere. Du skal sikre dig, at virksomhedens identitet er unik og ikke ligner en af dine konkurrenters. Der skal være klarhed for kunden.
En hjemmeside
Et hjemmeside er afgørende for, at en iværksætter kan nå ud til målgruppen. Med en hjemmeside kan du kontakte din målgruppe, oplyse hvem du er og hvad du laver på hjemmesiden og rekruttere nye leads og kunder til din startvirksomhed.
En god hjemmeside skal også se godt ud og fungere på alle enheder. Du vil sikre dig, at du får alle besøgende, fordi dit websted ser godt ud eller ikke fungerer. Hjemmesiden skal have virksomhedens virksomhedsidentitet og formidle præcis, hvad du vil sige.
Du ønsker at generere besøgende gennem markedsføring. Du kan lave søgemaskineoptimering for at tiltrække besøgende til din hjemmeside. Det kan du også gøre via sociale medier.
Sociale medier
Når du starter en virksomhed i Danmark, skal du have tilstedeværelse på sociale medier. Sociale medieplatforme kan hjælpe dig med at nå ud til din målgruppe, styrke dit brand, øge kundetilfredsheden, øge konverteringer eller forbedre dit brands omdømme. Du kan også tilbyde produkter via sociale medier.
Præsentationer
Nogle iværksættere besøger iværksætterarrangementer og holder oplæg der. Når du taler til konferencer og iværksætterarrangementer, udvides dit netværk. Du skal sørge for et pitch, der vil holde sig til publikum i lang tid, og at dit navn og efternavn vises på skærmen.
Personale
Når du starter en virksomhed, kan du vælge at gøre alt selv. En startende iværksætter kan dog også ansætte personale. Herefter skal forskellige regler overvejes, såsom forsikringer, lønsumsafgifter mv.
Hvis du ikke helt tør rent faktisk at ansætte nogen i din virksomhed, kan du også vælge at arbejde med freelancere eller andre iværksættere.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er omkostningerne ved at starte egen virksomhed?
Du betaler et engangsgebyr for at tilmelde dig Erhvervsstyrelsen. Hvis du ønsker et udtræk af din registrering, vil dette koste dig yderligere, afhængig af udtrækkets form. Hvis du skal deponere dine opstillede betingelser, betaler du et årligt bidrag.
Udover omkostningerne ved at tilmelde sig Erhvervsstyrelsen, er der også andre faste omkostninger for en startende iværksætter, som f.eks.
- Notaromkostninger
- Kontoromkostninger
- Omkostninger til en bogholder eller revisor
- Telefonomkostninger
- Forsikring og pensionsordning
- Marketing og kommunikation
Derfor er omkostningerne for hver iværksætter at start en virksomhed forskellige.
Kan jeg starte mit eget firma?
Generelt kan enhver starte en virksomhed. Dette kræver registrering hos Erhvervsstyrelsen. Det er også nyttigt at skrive en forretningsplan, der indeholder din idé. På den måde kan du få indsigt i, om din virksomhed er gennemførlig.
Bemærk venligst:
- Nogle erhverv kræver en tilladelse eller diplom. For eksempel hvis du har en slagterbutik.
- Hvis en med dagpenge ønsker at starte virksomhed, er der flere betingelser.
Hvordan finansierer jeg starten af min virksomhed i Danmark?
At starte egen virksomhed i Danmark er spændende, men usikkert, især økonomisk. Som startende iværksætter kan du låne penge i banken, men investorer kan også give en hånd med, når du starter virksomheden. Derfor er det værd at netværke og finde en forbindelse, der er villig til at hjælpe med opstartsfinansieringen.
Hvor er det bedste sted at start en virksomhed?
Når du vil starte din egen virksomhed, skal du gøre noget, du nyder. Uden fornøjelse kan man ikke drive forretning, og man kan ikke holde det op uden motivation. Der er tusindvis af muligheder for at start en virksomhed, men det vigtigste er, at du følger din drøm. Du kan tage karrierevalgstesten, hvis du stadig bestemmer præcist, hvad du kan lide.
3 kommentarer
Pingback: Hvad Er En Enkeltmandsvirksomhed? Dannelse Og Fordele 2024
Pingback: Hvad Er Mål For Virksomhed, Og Hvorfor Er De Vigtige? 2024
Pingback: Hvad Er En Engrosvirksomhed? Typer Med Eksempler 2024